Mercedes-AMG SL R232 2022 – kerangka serba baru didedah, tempat duduk 2+2, binaan serba ringan

Mercedes-AMG SL R232 2022 – kerangka serba baru didedah, tempat duduk 2+2, binaan serba ringan

Sementara Mercedes-AMG SL generasi seterusnya sedang melalui proses ujian dan pembangunan, pengeluarnya telah mendedahkan gambar kerangka yang akan digunakan sebagai asas model tersebut. Menurut Mercedes-AMG, tidak ada satu bahagian pun yang diambil daripada SL generasi R231 atau AMG Roadster GT.

“Kami telah dapat menyesuaikan permintaan pakej tinggi, sambil pada masa sama mencapai nilai ketegaran cemerlang dalam semua bidang sambil mengambil kira aspek berat, jadi dapat memberikan asas baik untuk pemanduan dinamik dan keselesaan terbaik,” kata ketua pegawai teknikal Mercedes-AMG, Jochen Hermann.

Menurut Mercedes-AMG lagi, selain kembali menggunakan bumbung fabrik, Mercedes-AMG SL baru ini juga akan menampilkan tetapan tempat duduk 2+2, yang memberikan cabaran baru kepada pasukan pembangunan, pada aspek kerumitan. R232 dibangunkan dengan gabungan penggunaan bahan aluminium, besi, magnesium dan gentian komposit bagi memastikan ia mencapai tahap ketegaran yang tinggi dan berat yang rendah.

Mercedes-AMG SL R232 2022 – kerangka serba baru didedah, tempat duduk 2+2, binaan serba ringan

Perlindungan apabila terbalik adalah sangat penting bagi kenderaan bumbung terbuka, dan di sini, rangka cermin hadapan R232 SL dibuat daripada tiub besi kekuatan tinggi, dan dipadankan bersama struktur pop-up rollover di belakang tempat duduknya – ciri keselamatan yang sama seperti ditawarkan pada SL generasi sebelumnya.

Titik utama sepanjang kerangka ini, di mana daya bertemu atau di mana daya kuat perlu dialih, menggunakan komponen cast aluminium, dan ia dipilih kerana mempunyai kelebihan menampung jumlah tenaga tertentu, kata Mercedes-AMG.

Ketebalan dinding kemudiannya dapat diubah mengikut beban yang dihadapi, untuk ketegaran yang lebih di bahagian yang perlu seperti sambungan casis. Dinding komponen aluminium ini hanya dibuat menggunakan ketebalan yang perlu, seterusnya membantu penjimatan berat.

Mercedes-AMG SL R232 2022 – kerangka serba baru didedah, tempat duduk 2+2, binaan serba ringan

Jika dibandingkan dengan SL sekarang, kekuatan torsional dapat ditingkatkan sebanyak 18%, sementara ketegaran transverse meningkat 50% dan ketegaran longitudinal meningkat 40% berbanding AMG GT Roadster. Peningkatan ketegaran secara keseluruhan ini memberikan asas lebih baik untuk menawarkan kawalan lebih tepat dan lincah. Tanpa pintu, bonet, pintu but dan barangan lain, rangka ini mencatat berat sekitar 270 kg.

Keseluruhan konsep kenderaan juga dibangunkan dengan mengambil kira titik graviti serendah mungkin, termasuklah bahagian sambungan utama kepada enjin dan pemacu. R232 SL ini berkemungkinan menggunakan transaxle seperti AMG GT sekarang.

Memandangkan titik sambungan yang diberitahu tadi perlu dijadikan lebih tegar dan menggunakan lebih banyak bahan, bahagian yang lebih berat diletakkan lebih rendah. Contohnya, sambungan antara bahagian depan dan belakang, serta ruang selamat penumpang.

Mercedes-AMG SL R232 2022 – kerangka serba baru didedah, tempat duduk 2+2, binaan serba ringan

Tambah Mercedes-AMG, pada keseluruhan rangka R232 SL baru ini, antara teknik sambungan yang digunakan adalah termasuk kimpalan MIG, laser, punch riveting, blind riveting, pematerian MIG, sambungan gam dan flow hole. Ia juga menepati semua keperluan keselamatan yang ditetapkan syarikat.

Pembangunan awal kerangka ini dibuat dalam masa tiga bulan, sementara waktu yang diambil untuk menghasilkan SL baru ini pula mengambil masa tiga tahun. Menurut pengeluar itu lagi, kenderaan pengesahan struktur yang digunakan mendapat tahap tertinggi dalam ujian perlanggaran yang dibuat.

GALERI: Spyshot Mercedes-AMG SL R232 lapan silinder


GALERI: Spyshot Mercedes-AMG SL R232 enam silinder

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required