PKP 3.0: Restoran, kedai makan dilarang sediakan khidmat ‘dine-in’ dalam kereta pelanggan – KPDNHEP

PKP 3.0: Restoran, kedai makan dilarang sediakan khidmat ‘dine-in’ dalam kereta pelanggan – KPDNHEP

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menegaskan semua restoran dan kedai makan yang berada dalam kawasan yang terbabit dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilarang menyediakan perkhidmatan untuk dine-in atau makan dalam kereta pelanggan.

Menterinya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, berkata, selagi tidak ada prosedur operasi standard (SOP) baharu dikeluarkan larangan terhadap aktiviti itu masih berkuat kuasa dan perlu dipatuhi, laporan Berita Harian.

Aktiviti dine-in dalam kenderaan ini mungkin suatu idea baharu selepas larangan untuk makan di dalam premis dikuatkuasakan. Walaupun aktiviti itu diadakan secara ahli keluarga ia masih tidak dibenarkan dan melanggar SOP.

“Orang ramai dan pengusaha premis makanan dinasihatkan supaya menghentikan aktiviti ini dan hanya dibenarkan bawa pulang supaya tidak dikenakan tindakan,” katanya.

Hari ini, akhbar yang sama turut melaporkan kenyataan Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Aidi Ismail bahawa premis makanan yang menyediakan layanan ‘dine-in’ dalam kereta di Sarawak adalah melanggar prosedur SOP dan tindakan kompaun boleh dikenakan terhadap pengusaha premis yang menyediakan layanan sedemikian.

Bagaimanapun, sekiranya pelanggan membeli secara bungkus dan makan di dalam kenderaan mereka sendiri, ia tidak menjadi kesalahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required