GALERI: Nissan Qashqai dalam Ceramic Grey, aloi 20″

GALERI: Nissan Qashqai dalam <em>Ceramic Grey</em>, aloi 20″

Nissan Qashqai generasi ketiga telah diperkenalkan pada awal tahun ini, dan mendapat permintaan yang cukup memberangsangkan di Eropah. Ketika diperkenalkan, crossover kompak ini pertama kalinya menerima padanan roda bersaiz 20-inci. Bukan itu sahaja, kini ia turut ditawarkan dengan varian Ceramic Grey, padanan warna yang boleh dikatakan menarik.

Qashqai merupakan model Nissan di Eropah yang pertama dibangunkan dengan Common Modular Platform (CMF-C), yang turut digunakan untuk X-Trail versi terkini. Di bawah bonetnya, Qashqai masih mengekalkan enjin 1.3 liter pengecas turbo empat-silinder yang sama seperti Mercedes-Benz A 200 terkini, yang digandingkan dengan sistem mild hybrid 12-voltan. Ia memberikan tork tambahan ketika pendikitan dan juga dipadankan dengan Xtronic CVT. Kotak gear manual enam-kelajuan juga diberikan sebagai pilihan.

Output enjin ini sama ada 138 hp/240 Nm atau 156 hp/260 Nm – dengan kuasa terakhir itu hanya untuk CVT, dengan ledakan tork puncak cecah 270 N. Versi CVT juga merupakan satu-satunya yang ditawarkan dengan pilihan pacuan semua-roda, lebih intuitif, pintar dan didatangkan dengan mod Standard, Eco, Sport, Snow dan Off-Road.

GALERI: Nissan Qashqai dalam <em>Ceramic Grey</em>, aloi 20″

Malahan ia juga diberikan pilihan penjana kuasa elektrik e-Power, buat pertama kalinya ditawarkan di Eropah. Kuasa dari motor ini telah dipertingkatkan berbanding unit pada Note dan Kicks, menjadikannya kuasanya mencecah 140 kW (187 hp) dan 330 Nm. Penjana kuasa petrol juga lebih besar dengan enjin 1.5 liter variable-compression yang mampu memproduksi sehingga 154 hp.

Mengenai rekaannya, Qashqai diberikan sudut dan garisan yang tajam, lampu utama dan lampu belakang LED yang langsing, D-pillar yang dihitamkan dan fender yang dipahat. Kabin yang kecil juga memberikan serlahan kontemporari untuk crossover ini termasuklah paparan skrin sesentuh freestanding dengan fungsi Apple CarPlay dan Android Auto.

Dengan menggunakan platform baharu, crossover ini ternyata memiliki ruang dalaman yang lebih luas. Ruang lutut di belakang telah dipertingkatkan sebanyak 28 mm menjadi 608 mm, sementara ruang kepala juga ditambah sebanyak 15 mm. Ruang but kini 50 liter lebih besar (hasil lantai kargo yang rendah dan suspensi yang direka semula), dan disertakan dengan tailgate bebas tangan berkuasa baharu. Manakala pintu juga dibentukkan semula untuk memudahkan penumpang masuk dan keluar, serta bukaan pintu sehingga 90-darjah sekaligus memudahkan ibu bapa untuk memasang kerusi keselamatan kanak-kanak dengan lebih mudah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required