Brabus 900 Rocket Edition – Mercedes-AMG G63 dengan kuasa 900 PS dan 1,250 Nm tork, 25 unit saja

Brabus 900 Rocket Edition – Mercedes-AMG G63 dengan kuasa 900 PS dan 1,250 Nm tork, 25 unit saja

Brabus sebelum ini telah mengeluarkan beberapa versi G Wagon ubah suai mereka, termasuklah yang menggunakan asas daripada model generasi terbaru W463. Sekarang, mereka mendedahkan satu lagi hasil terbaru, dipanggil sebagai Brabus 900 Rocket Edition dan hanya dihasilkan sebanyak 25 unit sahaja. Setiap satunya dijual pada harga 571,270 euro, ataupun bersamaan RM2.8 juta.

Daripada nama “Rocket” yang digunakan, kita tahu enjinnya mesti bukan calang-calang. Unit V8 AMG sama seperti G 63 masih lagi digunakan, tetapi kapasiti asal 4.0 liter telah diubah menjadi 4.5 liter. Unit twin turbo ini sekarang mampu menghasilkan kuasa 900 PS 1,250 Nm tork, membolehkan kenderaan seberat 2,560 kg ini memecut 0-100 km/j dalam masa 3.7 saat. Laju maksimum bagaimanapun dihadkan kepada 280 km/j.

Apa yang telah dilakukan oleh Brabus adalah membesarkan silindernya kepada 84 mm, dan memasang piston forged baru. Mereka juga memasang crankshaft billet yang sudah diimbangkan serta forged connecting rod prestasi tinggi yang dapat meningkatkan stroke kepada 100 mm. Kemudian, ia dipadankan bersama pengecas turbo besar Brabus yang mempunyai axial bearing dan boleh menghasilkan boost sehingga 1.4 bar.

Brabus 900 Rocket Edition – Mercedes-AMG G63 dengan kuasa 900 PS dan 1,250 Nm tork, 25 unit saja

Satu salur udara ram-air (dengan lampu LED) telah dibuat untuk kenderaan ini, dan ia disepadukan pada gril gentian karbon di hadapan. Turut dipertingkat adalah pam minyak, dan kemudiannya diserikan dengan penutup bahagian atas enjin gentian karbon berwarna merah. Brabus turut mengeluarkan saranan menggunakan enjin Motul untuk model ini.

Pada bahagian lain, anda akan dapat melihat downpipe 76 mm yang disambung kepada sistem ekzos stainless steel prestasi tinggi dengan injap penutup aktif. Seperti biasa bagi Brabus, untuk G-Wagon, muncung ekzos diletakkan di kedua-dua sisi, dan diletakkan dengan lampu sebagai hiasan. Selain daripada itu, bawah pemijak kaki juga diletakkan lampu.

Pada aspek penggayaan, Brabus 900 Rocket Edition ini menggunakan kit badan lebar Widestar keluaran syarikat itu, dan ia dihias lagi dengan pelbagai komponen gentian karbon. Model yang dikeluarkan oleh Brabus ini 100 mm lebih lebar berbanding G 63 biasa, dan dipasang dengan rim forged Brabus Monoblock Z Platinum Edition 24 inci.

Saiz rim ini adalah berbeza – depan menggunakan lebar 10J dengan tayar 295/30ZR24 sementara belakang menggunakan lebar 12J dengan tayar 355/25ZR24. Untuk suspensi, ia menggunakan penyerap Brabus RideControl yang boleh dilaras menggunakan suis standard Drive Select dan boleh direndahkan sehingga 45 mm.

Brabus juga memberikan kebebasan kepada pelanggan untuk memilih warna luar serta kombinasi kemasan di bahagian dalam. Contoh di dalam gambar antaranya mempunyai tempat duduk bucket, termasuklah di belakang, panel meter sehingga 300 km/j, konsol tengah yang boleh dijadikan meja serta peti sejuk khas.

GALERI:: Brabus 900 Rocket Edition (Stealth Grey dengan dalaman hitam)

GALERI: Brabus 900 Rocket Edition (Black dengan dalaman hitam/merah)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required