Honda Civic Si 2022 hanya ditawarkan sebagai sedan

Honda Civic Si 2022 hanya ditawarkan sebagai sedan

Honda Civic varian prestasi khas untuk pasaran Amerika Syarikat, Civic Si untuk generasi sebelum ini sememangnya ditawarkan dalam versi sedan dan coupe. Tetapi untuk model generasi baharu nampaknya ia hanya ditawarkan dalam bentuk badan sedan kerana Civic coupe sudah tidak lagi dihasilkan, dan Honda tidak akan menawarkan varian berkenaan dalam badan Civic Hatchback.

Perkara ini telah disebut dalam satu pertanyaan dan dijawab oleh akaun rasmi Twitter Honda Kanada dengan kenyataan “hanya versi sedan ditawarkan untuk Si”. Ia turut disahkan lagi dalam laporan oleh Autoblog yang menyatakan tidak akan ada Civic Si dalam badan Hatchback walaupun produksi model lima pintu generasi baharu berkenaan dibuat di Amerika Syarikat dan bukan lagi di UK.

Agak menghairankan sebenarnya mengapa Civic Si ini tidak ditawarkan dalam versi Hatchback kerana model berkenaan bukan sahaja menampilkan bentuk badan lebuh sporty, malah turut sememangnya ditawarkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan.

Buat masa sekarang, Civic sedan 2022 dalam empat varian biasa hanya ditawarkan dengan kotak gear CVT, manakala model Si dengan kotak gear manual hanya dilaporkan akan dijual bermula Oktober nanti.

Juga masih tiada sebarang perincian berkenaan enjin yang akan menjana model Si berkenaan. Untuk model generasi sebelum ini, Civic Si menerima enjin 1.5 liter VTEC Turbo yang sama seperti model standard, tetapi ditala bagi menghasilkan 205 hp dan tork maksima 260 Nm.

Bagi model standard generasi ke-11, enjin VTEC Turbo yang sama sudah pun menjana 180 hp dan tork maksima 240 Nm, 6 hp/20 Nm lebih berkuasa dari model generasi ke-10. Jadi tak mustahil Si juga akan menerima lebih peningkatan kuasa kuda, atau mungkin sekadar menerima talaan yang diperhalusi.

GALERI: Honda Civic Sedan 2022

GALERI: Honda Civic Hatchback 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required