Skoda Kodiaq facelift 2022 – varian vRS dapat enjin 2.0 TSI 245 PS, DSG tujuh kelajuan sama seperti Golf GTI

Skoda Kodiaq facelift 2022 – varian vRS dapat enjin 2.0 TSI 245 PS, DSG tujuh kelajuan  sama seperti Golf GTI

SUV perdana Skoda, iaitu Kodiaq telah diberikan facelift tahun ini. Perubahan yang diberi mungkin sukar dilihat dengan sekali imbas, tetapi ia lebih melibatkan kelengkapan, kemasan serta sistem keselamatan yang dipertingkat.

Pada bahagian rekaan, muka hadapannya kini dipasang dengan gril baru yang sama saiz seperti sebelum ini, tetapi mempunyai kemasan dalam yang lebih tebal dan rapat. Lampu utama LED dengan DRL LED sekarang diberikan standard untuk semua varian, tetapi pelanggan masih diberi pilihan untuk menaik taraf kepada unit LED matriks.

Perubahan rupa lain yang diberikan termasuklah profail bampar hadapan baru (varian vRS paling tinggi mendapat rekaan sendiri), kemasan bawah bampar lebih rendah serta pilihan pelbagai rekaan rim sehingga saiz 20 inci. Varian vRS seperti di dalam gambar menggunakan unit 20 inci Sagitarius.

Skoda Kodiaq facelift 2022 – varian vRS dapat enjin 2.0 TSI 245 PS, DSG tujuh kelajuan  sama seperti Golf GTI

Untuk bahagian belakang, perubahan paling jelas adalah penggunaan lencana tulisan Skoda yang besar pada pintu but, lampu LED dengan grafik C, bahagian bawah bampar dengan muncung ekzos hiasan serta spoiler warna hitam. Menurut Skoda, bergantung kepada varian, spoiler baru ini boleh mengurangkan rintangan angin sehingga 0.31 Cd.

Di dalam, anda akan dapat melihat penggunaan bahan serta rekaan tempat duduk baru, termasuk pilihan untuk menaik taraf kepada unit balutan kulit dengan fungsi memori, pemanas, liang udara serta fungsi mengurut. Roda stereng masih sama, tetapi mempunyai tambahan butang kawalan.

Sistem infotainmen minimum yang ditawarkan datang dengan skrin sesentuh lapan inci, sementara unit 9.2 inci diberikan sebagai pilihan tambahan. Kedua-duanya menggunakan sistem dengan fungsi eSIM, jadi peta serta perisiannya boleh dikemas kini secara atas talian. Sambungan Apple CarPlay serta Android Auto tanpa kabel adalah standard, sementara sistem bunyi paling tinggi yang disediakan adalah unit 625 watt dengan 10 pembesar suara.

Pada varian vRS, panel instrumen Virtual Cockpit 10.25 inci diberikan secara standard tetapi pada varian lain, ia disediakan sebagai pilihan tambahan. Ia telah direka semula dengan lima paparan grafik berbeza yang terdiri daripada Classic, Extended, Basic, Sport dan SportLine (khas untuk vRS sahaja).

SUV ini akan ditawarkan dengan pilihan tiga enjin, bermula dengan unit 1.5 liter TSI yang menghasilkan sama ada 150 PS atau 190 PS, bergantung kepada varian dan kemudiannya, terdapat enjin empat silinder 2.0 TDI dengan kuasa 150 PS atau 200 PS.

Varian vRS yang sebelum ini digerakkan oleh enjin diesel biturbo pula diganti dengan enjin 2.0 liter TSI 245 PS/370 Nm buat pertama kalinya, dengan berat yang kini 60 kg lebih ringan. Varian ini sekarang boleh memecut 0-100 km/j dalam 6.6 saat, iaitu 0.4 saat lebih pantas berbanding sebelum ini. Semua enjin Kodiaq mendapat penarafan emisi Euro 6d dan dipadankan dengan transmisi DSG klac berkembar tujuh kelajuan, kecuali varian permulaan 150 PS yang menggunakan transmisi manual enam kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required