MINI John Cooper Works 3 Door facelift 2021 tiba di Malaysia – harga RM303k, enjin 2.0L 231 PS, 320 Nm

MINI John Cooper Works 3 Door facelift 2021 tiba di Malaysia – harga RM303k, enjin 2.0L 231 PS, 320 Nm

Selepas MINI F56 hatchback versi facelift kedua dilancarkan bulan lalu, MINI Malaysia kini memperkenalkan pula versi John Cooper Works yang lebih sporty. Hot hatch ini menerima peningkatan visual sama seperti varian yang lebih rendah, tetapi ditambah lagi dengan pelbagai naik taraf prestasi.

Untuk menikmati prestasi ini, harga yang lebih tinggi juga perlu dibayar kerana MINI JCW ini dijual pada harga RM303,289 tidak termasuk insurans (bersama pengecualian SST), dan datang dengan jaminan selama dua tahun. Sekiranya mahu jaminan empat tahun tanpa had batuan berserta pakej servis, anda perlu membayar RM311,259 untuk harga kereta.

Enjin empat silinder 2.0L turbo yang digunakan pada model ini dipadankan bersama kotak gear automatik lapan kelajuan yang sama, dan mampu menghasilkan kuasa 231 PS pada 5,200 hingga 6,200 rpm, dan 320 Nm tork pada 1,450 hingga 4,800 rpm. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa 6.1 saat, sebelum mencapai kelajuan maksimum 246 km/j.

Peningkatan bahagian luar adalah sama seperti varian lain, termasuk gril besar, kemasan keliling lampu yang digelapkan, kemasan pada fender yang diubah serta rekaan bampar belakang baru. Penambahan khas untuk model JCW adalah seperti dua lubang udara besar di bahagian bawah gril, bukaan udara menegak pada bampar, spoiler di belakang, diffuser serta dua muncung ekzos di tengah.

Pada bahagian dalam, roda stereng yang direka semula bersama balutan kulit Nappa serta tempat duduk khas JCW disertai dengan kelengkapan lain seperti corong pendingin hawa bulat, pilihan lampu suasana lebih banyak serta panel instrumen digital lima inci.

Skrin sesentuh di tengah masih lagi berukuran 8.8 inci, tetapi ia dinaik taraf dengan sistem operasi terkini yang boleh disambungkan dengan Live Widgets. Dalam perehat tangan di tengah, terdapat pengecas Qi tanpa wayar untuk telefon bimbit sementara head-up display dan sistem bunyi Harman Kardon 12 pembesar suara terus diberi.

MINI John Cooper Works 3 Door facelift 2021 tiba di Malaysia – harga RM303k, enjin 2.0L 231 PS, 320 Nm

Di sebalik badan kereta ini, penyerap adaptif yang digunakan telah ditala semula dan mempunyai daya serapan 10% lebih tinggi berbanding sebelum ini. Rim menggunakan unit JCW Circuit 18 inci dua tona dan di belakangnya terdapat cakera brek besar dengan angkup berlogo JCW.

Kelengkapan lain yang diberi pada MINI JCW adalah seperti lampu utama LED adaptif, jalur hitam-merah atas bonet, bumbung dan cermin sisi merah, sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, pengawal pendingin hawa dua zon, cermin pandang belakang malap sendiri, bumbung panoramik, tempat duduk larasan manual, Parking Assistant serta kamera undur.

Satu lagi bahagian penting yang dipertingkat adalah ciri keselamatan. Sama seperti model MINI lain yang dipasarkan di Malaysia, MINI JCW ini diberikan dengan pakej Driving Assistant yang termasuk Autonomous Emergency braking serta Lane Keeping Assist. Ciri lain masih sama, termasuk Stability Control serta ISOFIX di hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required