Honda capai jualan 15-juta unit kereta di China hanya dalam masa 22 tahun 6 bulan di pasaran berkenaan

Honda capai jualan 15-juta unit kereta di China hanya dalam masa 22 tahun 6 bulan di pasaran berkenaan

Honda hanya mula masuk ke pasaran China pada Januari 1999. Namun hanya selepas 22 tahun dan enam bulan, jenama automotif Jepun berkenaan mengumumkan bahawa jumlah jualan kumulatif mereka di negara berkenaan sudahpun mencecah 15-juta unit!

Menurut Honda, rekod berkenaan merupakan yang paling pantas pernah mereka catatkan berbanding pasaran automotif negara lain yang telah mereka masuk. Honda turut menyatakan bahawa jualan kumulatif untuk model hibrid mereka kini telahpun mencecah 500,000 unit di China hanya dalam masa empat tahun tujuh bulan selepas jualannya bermula pada 2016.

Honda memulakan operasi mereka di China dengan menjual model-model global seperti Accord dan CR-V, sebelum mula menawarkan model-model eksklusif hanya untuk pasaran republik berkenaan tidak lama selepas itu. Salah satu contoh model yang hanya terdapat di China adalah Honda Crider yang dilancarkan pada 2013. Model tersebut dihasilkan untuk mengisi satu lagi ruang tengah antara Civic dan Accord.

Pada 2016, Honda mula menjual model hibrid mereka di China dengan memperkenalkan Accord yang dijana oleh rangkaian kuasa sistem Sport Hybrid i-MMD. Ia kemudiannya diikuti dengan model-model hibrid lain dan buat masa sekarang Honda mempunyai sembilan model hibrid yang dijual pada pasaran berkenaan.

Honda capai jualan 15-juta unit kereta di China hanya dalam masa 22 tahun 6 bulan di pasaran berkenaan

Honda juga kini sudah menawarkan model plug-in hybrid (PHEV) pertamanya di China iaitu CR-V PHEV, dan akan diikuti model-model PHEV yang lain.

Di China, Honda beroperasi dengan dua kerjasama syarikat tempatan. Yang pertama adalah GAC Honda Automobile yang berpangkalan di Guangzhao, wilayah Guangdong ditubuhkan pada 1998 dan kemudian terus memproduksi Accord. Yang kedua pula adalah Dongfeng Honda Automobile yang terletak di Wuhan, wilayah Hubei yang bermula pada 2003 dan kemudian mula menjual CR-V.

Dengan kedua-dua syarikat kerjasama ini, Honda berjaya mencapai jualan kumulatif satu juta unit di China pada 2006, dan kemudian mencecah jualan 10-juta unit pada 2018. Jumlah jualan terus meningkat pada kadar 1.5 juta unit setahun sehingga mereka berjaya mencatatkan jualan 15-juta unit hari ini.

Buat masa sekarang, GAC Honda Automobile berupaya memproduksi sebanyak 770,000 unit kereta setahun dengan model-model seperti Accord, Vezel (atau HR-V di Malaysia), Breeze (kembar CR-V yang hanya terdapat di China), Fit (atau Jazz di sini) dan juga Crider.

Manakala Dongfeng Honda pula mempunyai kapasiti produksi sebanyak 720,000 unit setahun dan menawarkan model-model seperti XR-V (kembar HR-V yang hanya terdapat di China), CR-V, Civic, Inspire (kembar kepada Accord) dan Elysion. Walaupun kedua-dua syarikat ini menawarkan model-model berbeza, mereka masih berkongsi teknologi yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required