Kia Ceed 2022 dilancarkan – rekaan luaran lebih segar, ciri keselamatan dinaiktaraf, dijual mulai Q4 2021

Kia Ceed 2022 dilancarkan – rekaan luaran lebih segar, ciri keselamatan dinaiktaraf, dijual mulai Q4 2021

Barisan Kia Ceed 2022 telah pun dilancarkan secara rasmi, sehari selepas foto bagi model Ceed dan ProCeed bocor tersebar dalam talian. Semakan yang dibuat untuk model pertengahan hayat ini ternyata lebih segar, ini kerana Ceed dikatakan menguasai pasaran Eropah bagi jenama Kia sebanyak 28%, oleh itu rekaan dan kejuruteraanya perlu menepati selera Eropah.

Ketiga-tiga varian menerima rekaan semula dengan dwi lampu utama LED projektor baharu, tiga lampu nyalaan siang (DRL) LED berbentuk anak panah, gril Tiger Nose dengan serlahan krom, rekaan corong pengambilan bawah yang berinspirasi-sayap serta lencana Kia baharu.

Selain itu, enam rekaan roda aloi dengan saiz dari 16- ke 18-inci turut ditawarkan, bersama lampu belakang LED yang lebih premium dengan rekaan modul LED berbentuk-sarang lebah. Indikator membelok juga diberikan pada cermin sisi. Bukan itu sahaja, kali ini, dua warna luaran baharu diberikan – Orange Fusion dan Machined Bronze.

Di dalamnya, bentangan rekaan tidak banyak perubahan. Ciri baharu yang ditampilkan antaranya, paparan skrin sesentuh freestanding baharu bersaiz 10.25-inci (dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto) yang dipadankan bersama sistem bunyi JBL Premium lapan-pembesar suara.

Selain itu, ciri baharu lain termasuklah kluster instrumen digital dengan empat tema pemilihan. Bergantung pada kemasan, model Sportwagon dan ProCeed menerima tempat duduk dengan mekanisma satu-sentuhan, tailgate larasan kuasa, tempat duduk ventilasi dengan pemanas (termasuk tempat duduk belakang). Lain-lain ciri ialah kemasan dalaman baharu dan juga pemilihan sembilan jenis kemasan upholstery.

Pilihan penjana kuasa masih sama seperti dulu, iaitu enjin Smartstream petrol, diesel mild-hybrid dan plug-in hybrid. ProCeed GT menerima kuasa sehingga 204 PS dan tork 265 Nm dari enjin 1.6 T-GDi empat-silinder, yang dipadankan. sama ada transmisi manual enam-kelajuan atau dwi-klac tujuh-kelajuan.

Kia Ceed 2022 dilancarkan – rekaan luaran lebih segar, ciri keselamatan dinaiktaraf, dijual mulai Q4 2021

Enjin baharu dengan unitb 1.5 liter T-GDi (160 PS) dikeluarkan di kilang milik Kia di Slovakia, telah diperkenalkan ke dalam famili Ceed sejak awal tahun ini, dan ia akan terus digunakan. Bagi Sportwagon PHEV, ia dipadankan dengan enjin 1.6 GDI dengan DCT enam-kelajuan, motor elektrik 44.5 kW dan bateri polimer Li-Ion 8.9 kWh. Ia boleh mencapai 141 PS/265 Nm bagi keseluruhan output, dan mendakwa jarak elektrik boleh mencapai sehingga 47 km.

Bagi aspek keselamatam, Ceed turut menerima peningkatan bagi teknologi pengelak aktif, yang menggantikan sistem amaran titik buta. Apabila mengoperasikan isyarat membelok untuk menukar lorong, sekiranya sistem ini mengesan risiko pelanggaran dengan kenderaan yang datang dari arah tepi, Bantuan Mengelak-pelanggaran Titik Buta (BCA) baharu akan mengeluarkan bunyi amaran, atau terus mengaplikasikan tekanan brek untuk mengelakkan pelanggaran.

Sistem Amaran Perhatian Pemandu juga telah dipertingkatkan termasuk juga bagi kepekaan ketibaan kenderaan. Lain-lain sistem bantuan pemandu termaju termasuklah bantuan mengelak-pelanggaran hadapan dengan pengesan pejalan kaki dan penunggang basikal, bantuan kekal lorong, amaran pengehad kelajuan pintar, bantuan lampu tinggi dan bantuan pengehad kelajuan manual.

Ciri lain termasuk kamera pandangan belakang, sistem amaran keluar selamat, bantuan mengelak pelanggaran trafik lintasan belajang, kawalan kelajuan pintar dan bantuan ikut lorong. Barisan Ceed akan mula memasuki produksi pada Ogos ini dan akan berada di benua Eropah menjelang suku keempat tahun ini. Perincian penuh akan menyusul.

GALERI: Kia Ceed GT-Line 2022

GALERI: Kia ProCeed 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required