Porsche Renndienst pamer rekaan dalaman futuristik

Porsche Renndienst pamer rekaan dalaman futuristik

November tahun lalu, sebuah model konsep Porsche Renndienst, sebuah MPV keluarga enam-tempat duduk yang dibangungkan senyap-senyap oleh Porsche. Kini, model tersebut muncul lagi, tetapi untuk memperlihatkan pula rekaan dalamannya.

Di bahagian kokpit, kelihatan kerusi tunggal untuk pemandu di tengah, dengan dua paparan untuk penumpang di sisinya. Seperti juga kereta konsep futuristik yang lain, kerus pemandu ini boleh di pusing 180 darjah dengan satu langkah mudah, mengubah ruang kabin itu kepada sebuah ruang lebih luas untuk keluarga. Porsche memanggil ini sebagai kabin modular.

Tiga individu utama di Porsche — pengarah rekaan pengalaman pengguna Ivo van Hulten, ketua pereka Michael Mauer dan ketua pereka dalaman Markus Auerbach — bergabung tenaga untuk menghasilkan sebuah ruang yang penuh dengan fungsi untuk kegunaan masa hadapan.

Porsche Renndienst pamer rekaan dalaman futuristik

Bahagian sisi Renndienst adalah tidak simetrikal. Sebelah tertutup, sementara sebelah lagi diletakkan bukaan tingkap luas untuk melihat ke luar. Penumpang di barisan tengah duduk dalam kerusi semi-bucket yang ergonomik, dan mempunyai pandangan hadapan yang jelas. Barisan kerusi terakhir pula menampilkan perehat kepala apungan.

Auerback menambah bahawa kerusi dalam rekaan ini telah direka untuk bergerak, dan keseluruhan ruang yang ada menyerupai sebuah lounge. “Kerusi panjang membolehkan sudut duduk yang berbeza disebabkan oleh bahagian tepinya yang melengkung. Kita boleh duduk bertentangan sesama sendiri. Ia sebuah ruang dengan idea komunikatif yang menenangkan, menawarkan posisi duduk untuk berbual, bekerja dan berehat.”

Material dari bahan diperbaharui akan digunakan secara meluas dalam kabin ini, seperti kayu, logam dan plastik yang di kitar semula. Material pintar yang bereaksi “dengan faktor luaran dan bersinar tanpa perlu pencahayaan secara langsung” serta “yang berterusan menukar bentuk agar ergonomik untuk penumpang” juga akan digunakan untuk ruang dalamannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required