Volkswagen Taigo 2022 tampil pertama kali di Eropah

Volkswagen Taigo 2022 tampil pertama kali di Eropah

Volkswagen telah menambah sebuah lagi model crossover untuk pasaran dengan Taigo terbaru, yang merupakan versi dinamakan semula model Nivus yang dijual di pasaran Amerika Selatan seperti Brazil. Kedua-dua model ini menggunakan platform MQB A0 yang sama pada Polo Mk6 serta T-Cross.

Dengan ukuran dimensi 4,266 mm panjang, 1,757 mm lebar dan 1,493 mm tinggi, Taigo lebih panjang berbanding Polo (4,057 mm) dan T-Cross (4,199 mm). Jarak antara roda Taigo ialah 2,566 mm bagaimanapun sama dengan Polo, tetapi lebih panjang berbanding T-Cross standard (2,551 mm).

Berbanding dengan model crossover Volkswagen yang lain, Taigo berada di posisi yang lebih kecil daripada semua variasi T-Roc, baik bagi yang jarak antara roda standard, panjang atau cabriolet.

Volkswagen Taigo 2022 tampil pertama kali di Eropah

Sama seperti Nivus, Taigo menampilkan garis bumbung ala coupe untuk menjadikannya lebih bergaya dan berbeza daripada T-Cross, lengkap dengan rekaan bampar depan dan belakang yang tersendiri. Gambar yang ditunjukkan ini menampilkan versi pakej R-Line (baru untuk Eropah), yang turut disertakan dengan hiasa empat muncung ekzos dan kemasan hitam. Tingkat kemasan lain seperti Style, Life dan standard turut akan ditawarkan.

Di dalam, papan pemuka Taigo hampir serupa dengan apa yang ada pada kembarnya di pasaran Brazil itu serta pada T-Cross juga. Satu perbezaan jelas adalah ia mempunyai panel kawalan yang lebih cantik bagi sistem pendingin hawa, yang dipinjam dari Tiguan, Arteon dan Polo baru.

Volkswagen Taigo 2022 tampil pertama kali di Eropah

Senarai kelengkapan yang ada termasuk lampu utama IQ.Light matriks LED, sistem infotainmen Discover Pro 9.2-inci (menggunakan MIB 3.1), pengecas tanpa wayar, Digital Cockpit, roda 16-inci dan 18-inci serta sistem pemanduan semi-autonomous IQ-Travel dan ciri bantuan pemandu lainnya.

Bagi sistem janaan kuasa pula, Taiga dipacu roda depan sahaja dan boleh dimiliki dengan enjin 1.0 liter TSI tiga-silinder yang menghasilkan 95 PS atau 110 PS. Turut ada enjin 1.5 liter TSI empat-silinder yang menjana 150 PS, dengan pilihan transmisi termasuk manual enam-kelajuan dan automatik klac berkembar tujuh-kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required