Proton Iriz Active 2022 – nampak lebih cantik kalau fender flare dengan warna badan, tanpa rel bumbung?

Proton Iriz Active 2022 – nampak lebih cantik kalau <em>fender flare</em> dengan warna badan, tanpa rel bumbung?

Proton baru sahaja melancarkan Iriz facelift 2022 pagi tadi di mana varian tertinggi Premium pada model sebelum ini digantikan dengan varian Active, iaitu model yang dipadankan dengan kit pengayaan luaran membuatkan ia kelihatan seperti SUV.

Antara kit penggayaan yang membuatkan ia kelihatan seperti SUV berkenaan adalah pelindung plastik sekeliling badan yang merangkumi skid plate pada bampar hadapan dan belakang, fender flare pada setiap ruang roda, skirt sisi dan juga rel bumbung.

Tapi jika anda perhatikan, kesemua fender flare yang dipadankan pada Iriz Active ini kelihatan seperti diikat dengan bol Allen. Ini bukan pertama kali Proton menggunakan rekaan fender flare sedemikian kerana sebelum ini gaya yang sama sudah diterapkan pada Proton Satria GTI serta Satria Neo CPS dan Neo R3.

Jadi mungkin cantik kalau fender flare berkenaan disembur dengan warna badan bukan? Tak payah anda bersusah payah nak bayangkan dalam kepala macam mana rupanya, kerana pakar manipulasi automotif Theophilus Chin dengan pantas telah membuat render untuk bayangan berkenaan!

Proton Iriz Active 2022 – nampak lebih cantik kalau <em>fender flare</em> dengan warna badan, tanpa rel bumbung?

Theo mewarnakan kesemua fender flare berkenaan termasuk pada bahagian skirt sisi. Kemudian panel-panel pada skid plate dan skirt sisi yang sebelum ini berwarna perak diberikan warna hitam berkilat. Bagi membuang terus imej SUV pada Iriz Active ini dan memberikan lebih imej seperti hot-hatch, rel bumbung turut dibuang.

Theo masih mengekalkan rekaan rim 16-inci asal Iriz Active, namun badan kereta ini direndahkan lagi manakala offset rim diubah bagi ia sekata dengan fender flare berkenaan dan tidak ‘terkelup’ ke dalam.

Ok, sekarang mana lebih anda suka? Iriz dengan rupa seperti SUV, atau Iriz dengan aura seperti Satria GTI/Neo CPS? Yang dah beli Iriz Active nanti pun kalau nak ubah kereta anda tak banyak kerja dah ni, cuma main warna dengan main rim je kan?

Proton Iriz Active dijual pada harga RM54,000. Ia masih dijana oleh enjin Campro VVT 1.6 liter berkuasa 109 PS/150 Nm, dipadankan dengan kotak gear CVT yang kini turut diberikan mod ‘S’.

GALERI: Proton Iriz 1.6 Active 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required