JPJ buka kaunter pada hujung minggu mulai 13 Ogos

Baru-baru ini, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengingatkan orang ramai agar memperbaharui Lesen Kenderaan Motor (LKM) dan Lesen Memandu Malaysia (LMM) termasuk Lesen Vokasional (GDL/PSV) yang telah tamat tempoh, sebelum 30 September 2021. Ini memandangkan tempoh lanjutan pembaharuan bagi LKM dan LMM tidak akan disambung selepas tarikh tersebut.

Urusan memperbaharui dokumen terbabit boleh dibuat di kaunter JPJ, menerusi dalam talian MyEG atau pun di pejabat Pos. Walau bagaimana pun, untuk proses transaksi JPJ sama ada di kaunternya atau pun pejabat Pos, hanya urusan menerusi temujanji sahaja yang akan dilayan, tiada lagi kunjungan secara walk-in.

Dan untuk memenuhi permintaan temujanji yang semakin meningkat, JPJ telah mengumumkan untuk semua kaunternya akan juga beroperasi pada hujung minggu, bermula 13 Ogos ini. Waktu operasi pada hujung minggu adalah dari jam 9 pagi hingga 1 tengahari, dan hanya mod pembayaran tanpa tunai sahaja yang dibenarkan.

Sekadar mengingatkan, hujung minggu untuk negeri Kedah, Terengganu, Kelantan dan Johor adalah hari Jumaat dan Sabtu. Manakala negeri lain pula ialah Sabtu dan Ahad.

JPJ turut menggesa agar orang ramai kekal mematuhi SOP yang disarankan oleh MKN dan KKM sewaktu berkunjung ke kaunternya (dan juga pada setiap ketika di mana-mana sahaja tempat awam anda berada). Tambahnya, kapasiti staf di kaunter adalah 50% untuk negeri yang masih di bawah Fasa 1 Pelan Pemulihan Nasional (PPN) dan 60% bagi negeri yang berada di bawah Fasa 2.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required