Kawasaki Z900RS diperbaharui – skema warna baru, suspensi belakang Ohlins, fork USD boleh laras

Kawasaki Z900RS diperbaharui – skema warna baru, suspensi belakang Ohlins, fork USD boleh laras

Sejak diperkenalkan kepada dunia buat kali pertama pada tahun 2017, Kawasaki Z900RS telah beberapa kali diberikan peningkatan dan untuk model tahun 2022 ia terus lagi diperbaharui. Perkara pertama sudah tentu adalah penampilan, di mana ia sekarang didatangkan dengan pilihan warna emas/hitam seperti model Z1 tahun 1970-an.

Satu lagi bahagian yang dipertingkat adalah suspensi, di mana Z900RS 2022 dipasang dengan monoshock belakang Ohlins yang boleh dilaras untuk pra beban dan lantunan, sementara di hadapan pula menggunakan fork USD 41 mm yang boleh dilaras sepenuhnya untuk pra beban, lantunan dan mampatan. Menjadikannya lebih menarik, fork tersebut dicat warna emas.

Bahagian lain tidak diubah, termasuk enjin iaitu unit empat silinder 848 cc yang mampu menghasilkan 111 hp pada 8,500 rpm dan 98.5 Nm tork pada 6,500 rpm. Kuasa disampaikan ke roda belakang melalui kotak gear enam kelajuan yang dilengkapi klac slip and assist, serta sistem pacuan rantai.

Kawasaki Z900RS diperbaharui – skema warna baru, suspensi belakang Ohlins, fork USD boleh laras

Untuk bahagian brek, Z900RS menggunakan tetapan cakera 300 mm berkembar dengan angkup empat piston di hadapan dan tetapan cakera tunggal di belakang. Berat keseluruhan model yang berbentuk klasik ini adalah 215 kg dan ia dilengkapi dengan tangki bahan api 17 liter.

Di Malaysia, pengedar motosikal Kawasaki sudah senyap beberapa tahun tanpa ada sebarang model baru yang dilancarkan, dan bagi Z900RS, semasa tiba, ia dijual pada harga RM67,900 bagi versi standard, RM69,900 bagi versi SE dan RM72,372 bagi versi Cafe Racer.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required