Proton baru sahaja melancarkan kembar dan hatchback segmen-B mereka iaitu Persona dan Iriz dalam versi facelift untuk kali kedua pada awal bulan ini. Facelift kali ini menampilkan perubahan rupa dan juga pelbagai kit kelengkapan baharu yang agak besar berbanding model sebelumnya, termasuk Iriz yang diberikan varian Active baharu yang nampak seperti SUV, tetapi masih mengekalkan enjin, transmisi serta sistem mekanikal lain dari model 2019.

Atas faktor tersebut sepatutnya kos selenggara kedua-dua model ini sudah tentu tidak berubah. Namun setelah kami perhatikan jadual servis yang dikeluarkan oleh Proton untuk Persona dan Iriz 2022 ini, nampaknya kos untuk menyelenggara model baharu berkenaan adalah sedikit tinggi berbanding model 2019. Jadi, apa yang berubah? Kami kupas perkara tersebut menerusi artikel ini.

Untuk perbandingan kali ini, kami hanya akan membandingkan kos selenggara untuk model yang dijana oleh enjin 1.6 liter VVT DOHC bersama kotak gear CVT sahaja. Bagi yang belum mengetahui, model Persona dan Iriz facelift 2022 ini tidak lagi ditawarkan dengan kotak gear manual bagi mana-mana varian. Perbandingan yang kami buat juga adalah meliputi tempoh lima tahun atau 100,000 km sahaja.

Bagi model 2019, kos untuk menyelenggara bagi kedua-dua model Iriz dan Persona adalah sama iaitu RM3,051.80 dalam tempoh berkenaan. Manakala untuk Iriz dan Persona 2022 pula kos penyelenggaraan bagi tempoh tersebut adalah RM3,583.17, atau sekitar RM500 lebih mahal.

Perkara pertama yang kami perhatikan menyebabkan peningkatan kos selenggara ini adalah penapis udara kabin. Proton telahpun memperkenalkan penapis udara kabin jenis N95 untuk model 2019, tetapi ia tidak diwajibkan untuk ditukar dalam mana-mana sesi servis. Manakala bagi model 2022, penapis berkenaan perlu ditukar setiap 20,000 km. Jadi sepanjang 100,000 km, penukaran berkenaan perlu dilakukan sebanyak lima kali dengan kos keseluruhan RM295 tidak termasuk kos upah.

Satu lagi perkara yang menyebabkan peningkatan kos tersebut adalah penukaran cecair penyejuk radiator. Bagi model 2019, cecair penyejuk berkenaan hanya perlu ditukar ketika servis pada 90,000 km. Tetapi untuk model 2022, cecair tersebut perlu ditukar lebih kerap iaitu setiap 30,000 km.

Jadual servis selenggara Proton Persona/Iriz 2022 (atas) dan Persona/Iriz 2019 (bawah). Klik untuk besarkan

Selain dari dua perkara ini, item-item servis yang lain adalah masih sama. Jika kita jumlahkan secara ‘lump sum‘, jumlah tersebut mungkin dilihat besar. Tetapi jika ia dibahagikan selama lima tahun, kadar kenaikan berkenaan adalah hanya RM106 setahun.

Namun ingin kami jelaskan sekali lagi, kos ini hanyalah melibatkan penyelengaraan berkala berdasarkan jadual yang rasmi yang dikeluarkan oleh Proton. Ada pelbagai komponen haus dan lusuh lain yang perlu ditukar berdasarkan penggunaan pemilik sendiri seperti pad brek, penyerap hentak, bateri dan sebagainya.

Malah anda juga perlu ingat Persona dan juga Iriz 1.6 kini dipadankan dengan rim 16-inci berbanding 15-inci pada model 2019, sudah tentu kos untuk menukar tayar juga akan meningkat.

GALERI:Proton Persona 1.6 Premium 2022

GALERI: Proton Iriz 1.6 Active 2022

GALERI: Proton Iriz 1.6 Executive 2022