Mercedes-AMG GT63S E Performance didedah – model PHEV AMG pertama dengan kuasa 843 PS, 1,470 Nm

Mercedes-AMG GT63S E Performance didedah – model PHEV AMG pertama dengan kuasa 843 PS, 1,470 Nm

Selepas hanya dihidangkan dengan teaser dan khabar angin, Mercedes-AMG akhirnya menerjah masuk ke dunia elektrik apabila mendedahkan GT 63 S E Performance baru. Ini adalah sebuah model plug-in hybrid dengan kuasa lebih 800 hp seperti yang dijanjikan, tetapi masih tidak menggunakan nama GT 73 seperti jangkaan ramai.

Termasuk dalam barisan GT 4-Door Coupe, GT 63 S ini adalah model V8 pertama dalam barisan model facelift dan menjadi kereta pertama daripada pengeluar itu yang menggunakan nama E Performance. Di bawah bonetnya terdapat enjin M177 V8 4.0 liter twin turbo, yang masih menghasilkan kuasa 639 PS dari 5,500 hingga 6,500 rpm dan 900 Nm tork antara 2,500 hingga 4,500 rpm.

Setakat ini semuanya kedengaran biasa sahaja, tetapi di belakang barulah ada yang berbeza. Ia dipasang dengan motor elektrik P3 yang menghasilkan 150 kW (204 PS) dan 320 Nm, memacu roda belakang melalui LSD elektronik dan transmisi dua kelajuan. Pada kelajuan 140 km/j, transmisi itu akan masuk ke gear kedua untuk membolehkan ia terus memberi kuasa pada kelajuan tinggi.

Mercedes-AMG GT63S E Performance didedah – model PHEV AMG pertama dengan kuasa 843 PS, 1,470 Nm

Satu lagi propshaft membenarkan sedikit tork dihantar ke roda hadapan, menjadikan ia sebuah kereta pacuan semua roda. Motor elektrik juga ada lagi satu, tetapi adalah unit pacuan starter-generator 10 kW (14 PS), yang diletakkan di antara enjin dan transmisi automatik Speedshift MCT 9G sembilan kelajuannya, dan memberikan kuasa kepada aksesori lain sekiranya bateri utama lemah.

Hasil daripada semua sumber ini, GT 63 S E Performance dapat menghasilkan 843 PS dan 1,470 Nm tork, menjadikan ia sebagai model AMG produksi bersiri yang paling berkuasa setakat ini. Pecutan 0-100 km/j dapat dilakukan dalam masa 2.9 saat, sebelum mencapai 200 km/j dalam masa 10 saat dan mencecah kelajuan maksimum 316 km/j.

Kereta ini sudah tentu boleh bergerak dengan kuasa elektrik sahaja, tetapi bateri lithium ion penyejukan cecair yang berada di belakangnya tidak begitu besar, dan cuma mempunyai kapasiti 6.1 kWh. Mercedes-AMG memberitahu ia berkhidmat lebih untuk penyampaian kuasa yang pantas berbanding jarak gerak, dengan menghasilkan 70 kW (95 PS) secara berterusan dan 150 kW secara maksimum hingga 10 saat.

Jarak gerak elektrik untuk GT 63 S ini cuma 12 km (pada kelajuan sehingga 130 km/j), dan baterinya cuma mempunyai berat 89 kg. Tempoh masa mengecas masih belum diberitahu, tetapi kereta ini boleh menerima kuasa AC sehingga 3.7 kW melalu pengecas on-board padanya.

Pemilih mod pemanduan AMG Dynamic Select menyediakan pilihan Electric, Comfort, Sport, Sport+ Race, Slippery dan Individual. Dalam keadaan asal ia terus masuk ke mod Comfort dan hidup tanpa sebarang bunyi, tetapi menggunakan bunyi yang dihasilkan melalui pembesar suara. Terdapat juga sistem amaran akustik yang mengeluarkan bunyi khas melalui pembesar suara luar dan dalam bagi mengikut peraturan yang telah ditetapkan.

Dari Sport ke Race, lebih banyak kuasa elektrik akan diberi, sambil maklum balas pendikit, penukaran gear, stereng serta suspensi dijadikan lebih responsif. Sistem penjanaan semula kuasa brek juga mempunyai empat tahap, dari langsung tiada ke pemanduan satu pedal, manakala dalam mod Race ia dipadankan bersama mod Level 1 biasa.

Mercedes-AMG GT63S E Performance didedah – model PHEV AMG pertama dengan kuasa 843 PS, 1,470 Nm

GT 63 S E Performance datang terus dengan suspensi udara AMG Ride Control+ dengan penyerap adaptif yang ditala semula, brek karbon seramik dengan cakera 420 mm serta angkup enam piston di hadapan, dan cakera 380 mm di belakang.

Melihat kepada penampilan, tidak banyak yang membezakan GT 63 S E Performance ini dengan model GT enam silinder lain, kecuali terdapat penutup tempat mengecas pada bampar belakangnya. Ia juga mempunyai kemasan hitam berkilat pada bukaan udara tepi bampar, serta bukaan udara tengah yang direka semula.

Pada bahagian dalam, model ini mendapat roda stereng dua cabang AMG dengan bentuk rata di bawah, serta sistem infotainmen Mercedes-Benz User Experience (MBUX) yang mempunyai paparan khas untuknya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required