Nissan GT-R T-Spec 2022 – model edisi terhad hanya 100 unit, warna Millenium Jade dan Midnight Purple

Nissan GT-R T-Spec 2022 – model edisi terhad hanya 100 unit, warna Millenium Jade dan Midnight Purple

Nampaknya Nissan GT-R R35 bukan sahaja sangat berkuasa di atas jalan raya, ia juga sebuah model yang benar-benar kuat dalam produksi Nissan. Sudah 14-tahun ia berada dalam pasaran, dengan pelbagai facelift dan edisi istimewa, kini ia hadir dengan satu lagi model edisi terhad yang di gelar GT-R T-Spec 2022.

Model ini hanya akan dihasilkan sebanyak 100-unit, dan hanya untuk pasaran domestik Jepun, serta boleh dipilih dalam dua versi kelengkapan sama ada GT-R Premium Edition T-spec atau GT-R Track Edition T-spec. Ia akan mula dijual pada separa kedua bulan Oktober nanti, namun pelanggan yang mahukan kereta ini perlu dipilih menerusi cabutan bertuah yang akan dibuat.

Menurut Nissan, nama T-Spec pada model ini adalah mewakili falsafah pembangunan GT-R itu sendiri yang diinspirasikan dari trend dan traction. Jadi apa pula perbezaan untuk model edisi terhad kali ini? Pertama sekali, ia ditawarkan dengan dua warna ikonik iaitu Midnight Purple dan juga Millenium Jade.

Nissan menerangkan bahawa warna ungu berkenaan diispirasikan dari “perubahan warna aurora borealis”, manakala hijau istimewa tersebut pula “memancarkan kecanggihan dan memberi penampilan yang kuat tetapi kekal tenang”. Berbelit-belit kan? Tetapi apa yang peminat legasi GT-R di luar sana tahu, Midnight Purple merupakan warna ikonik untuk GT-R yang telah diperkenalkan pada model Skyline R33, manakala Millenium Jade pula sangat sinonim Skyline GT-R R34 V-Spec II Nür.

Selain itu, kedua-dua versi T-Spec ini akan hadir secara standard dengan sistem brek karbon seramik dengan angkup berwarna kuning, spoiler belakang gentian karbon, penutup kepala silinder enjin rekaan ekslusif serta lencana-lencana istimewa T-Spec di hadapan dan belakang.

Model istimewa ini juga menerima rim aloi forged dari Rays berdiameter 20-inci dalam kemasan warna gangsa yang bukan sahaja kelihatan lebih agresif, malah ia juga lebih lebar bagi memberikan pengendalian yang lebih lancar dan sensitif, dakwa Nissan.

Nissan GT-R T-Spec 2022 – model edisi terhad hanya 100 unit, warna Millenium Jade dan Midnight Purple

Image converted using ifftoany

Versi edisi terhad baru ini juga adalah lebih ringan dari GT-R standard jadi suspensinya juga telah ditala semula bagi memanfaatkan pengurangan berat tersebut. Fender hadapan T-Spec ini juga lebih lebar dari biasa bagi disesuaikan dengan trek roda yang juga sudah lebih lebar. Dalam kabin, ia diberikan upholsteri kulit dan sued hijau yang ekslusif.

Manakala untuk model T-Spec Track Edition, ia menerima penambahan penutup bonet dan penutup but gentian karbon. Ia juga masih menerima spesifikasi Track Edition biasa yang meliputi suspensi talaan Nismo dan juga tempat duduk Recaro.

Tiada perubahan rangkaian kuasa diberikan pada model GT-R T-Spec ini. Perutnya masih diisi dengan enjin VR38DETT 3.8 liter V6 disuap dengan pengecas turbo berkembar, menghasilkan 570 PS dan tork maksima 637 Nm. Kuasa berkenaan dihantar ke kesemua roda menerusi kotak gear klac berkembar automatik enam-kelajuan dan sistem AWD Attesa ETS.

Nissan GT-R T-Spec ini merupakan antara versi R35 paling mahal pernah dijual. Model T-Spec Premium Edition dijual pada harga 15,904,900 yen (RM601,000), atau 3,575,000 yen (RM135,100) lebih mahal dari GT-R Premium Edition biasa. Manakala T-Spec Track Edition pula dijual pada harga 17,881,600 yen (RM675,700) atau 3,245,000 yen (RM122,600) lebih mahal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required