KJ gesa orang ramai di Lembah Klang usah abai SOP

KJ gesa orang ramai di Lembah Klang usah abai SOP

Berkuatkuasa 10 September lalu, Lembah Klang iaitu Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya, telah beralih ke Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara (PPN). Antara kelonggaran yang dinikmati penduduk di negeri-negeri Fasa 2 PPN termasuklah kebenaran dine-in di premis kedai makan dan aktiviti pelancongan di dalam negeri yang sama bagi individu yang telah menerima vaksinasi lengkap.

Susulan itu, pada hujung minggu lalu, terdapat beberapa berita tular di laman media sosial di mana banyak tempat awam terutamanya di pusat rekreasi dibanjiri orang ramai yang memang tidak sabar untuk beriadah bersama keluarga selepas ‘berkurung’ di rumah selama beberapa bulan. Kawasan tepi pantai dan air terjun, bukit-bukit pendakian dan juga pusat membeli-belah dipenuhi orang ramai, malah ada yang berlaku kesesakan teruk di kawasan berkenaan.

Justeru, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah memberi amaran kepada orang awam berkaitan perlanggaran pematuhan SOP di kawasan umum, dan berkata pihaknya akan mengambil tindakan tegas sekiranya perkara ini menjadi tidak terkawal, misalnya ada terlalu ramai orang di dalam satu kawasan.

Perkara ini juga telah mendapat perhatian Menteri kesihatan, Khairy Jamaluddin (KJ) yang mengingatkan orang ramai agar tidak mengabaikan keselamatan diri serta terus mematuhi SOP yang ditetapkan.

Menerusi entri dalam laman Facebook rasminya semalam, beliau berkata, “Saya faham ramai yang teruja dengan kelonggaran ini terutamanya setelah hampir tiga bulan berada di dalam Fasa 1 PPN dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) menyeluruh sebelum itu. Bagaimanapun, aktiviti-aktiviti seperti ini pasti menyebabkan berlakunya perkumpulan orang ramai dan pematuhan SOP yang rendah.

KJ gesa orang ramai di Lembah Klang usah abai SOP

“Penting untuk saya ingatkan bahawa vaksinasi lengkap bukan alasan untuk kita leka dalam melakukan tindakan kesihatan awam kendiri seperti memakai pelitup muka, menjaga jarak fizikal dan mencuci tangan dengan kerap. Tindakan-tindakan ini kelihatan mudah tetapi ia mampu melindungi kita daripada jangkitan virus COVID-19.”

Menurut beliau lagi, berdasarkan pemantauan dan analisa yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), situasi penularan jangkitan COVID-19 di Lembah Klang mula menunjukkan trend penurunan. Pastinya perkembangan yang positif ini akan membantu memastikan Pelan Pemulihan Negara berjalan lancar dan selamat.

“Saya juga sebelum ini telah nyatakan beberapa kali tentang sasaran Kerajaan untuk mula beralih kepada fasa endemik pada akhir Oktober ini. Namun untuk merealisasikan sasaran ini, ia memerlukan kerjasama seluruh masyarakat untuk terus mematuhi SOP serta mengamalkan tindakan kesihatan awam kendiri. Jika perkara ini gagal untuk diamalkan dan dipatuhi, kebimbangan saya adalah kita tidak akan mampu beralih ke fasa endemik, sekaligus membantutkan usaha pemulihan negara oleh Kerajaan.

“Saya ingin tegaskan bahawa kejayaan untuk membawa negara keluar dari pandemik ini tidak hanya bergantung kepada usaha dan strategi Kerajaan tetapi juga sangat bergantung kepada tahap pematuhan masyarakat kepada SOP yang telah ditetapkan. Sekiranya masyarakat mengambil mudah kelonggaran yang diberikan, tidak mustahil situasi jangkitan kembali menjadi teruk,” sambungnya lagi.

Sehubungan itu, beliau amat berharap agar seluruh masyarakat dapat memanfaatkan kelonggaran yang diberikan dan terus mengamalkan pembudayaan norma baharu dalam menjalani kehidupan seharian kita.

“Ingatlah, kejayaan membendung pandemik ini melibatkan penglibatan dan pendekatan menyeluruh Kerajaan serta masyarakat,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required