Triumph Speed Triple 1200RR didedah sepenuhnya – penampilan ala cafe racer, enjin tiga silinder 1,160 cc

Triumph Speed Triple 1200RR didedah sepenuhnya – penampilan ala cafe racer, enjin tiga silinder 1,160 cc

Selepas beberapa siri teaser, Triumph akhirnya memperkenalkan Speed Triple 1200RR baru kepada dunia. Daripada namanya kita sudah tahu ia menggunakan asas daripada Speed Triple RS, tetapi menggunakan penampilan ala cafe racer dengan fairing separuh dan lampu bulat di hadapan.

Penggeraknya, iaitu enjin tiga silinder 1,160 cc serta kotak gear enam kelajuan yang mampu menghasilkan 177.6 hp dan 125 Nm tork masih adalah sama dengan RS, dan ia datang terus bersama quickshifter naik dan turun gear serta klac slip and assist.

Model RR ini juga mendapat peningkatan pada bahagian suspensi, di mana ia dipasang dengan unit kawalan elektronik Ohllins yang terdiri daripada fork USD 43 mm di hadapan dan monoshock RSU di belakang. Melaluinya, pengguna boleh melaras mampatan dan lantunan secara elektronik.

Bahagian brek menggunakan angkup Brembo Stylema bersama cakera 320 mm berkembar di hadapan, manakala di belakang menggunakan cakera 220 mm bersama angkup Brembo dua piston. Cornering ABS diberi sebagai ciri standard, bersama sistem kawalan cengkaman, lima mod tunggangan serta sistem pengesanan angkatan tayar hadapan.

Semua lampu motosikal ini menggunakan unit LED, termasuk lampu penunjuk arah, dan ia didatangkan bersama sistem tanpa kunci, tangki bahan api 15.5 liter, tayar Pirelli Diablo Supercorsa SP3 V3 serta kemasan gentian karbon pada beberapa bahagian. Beratnya adalah 199 kg, iaitu cuma satu kilogram lebih berbanding RS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required