Socar raih dana RM229.35 juta daripada Sime Darby Berhad dan EastBridge Partners dari Korea Selatan

Socar raih dana RM229.35 juta daripada Sime Darby Berhad dan EastBridge Partners dari Korea Selatan

Socar Mobility Malaysia (Socar) baru-baru ini mengumumkan syarikat itu telah meraih sebanyak USD55 juta (RM229.35 juta) dalam Siri B pencarian dana yang dijalankan. Syarikat yang mengendalikan platform perkongsian kereta tersebut ketika ini bernilai USD213 juta (RM888.21 juta).

Pendanaan dalam pusingan terbaru ini bakal menyaksikan Socar menerima ekuiti dan suntikan modal daripada EastBridge Partners yang berpangkalan di Korea Utara serta pelaburan daripada Sime Darby Berhad dari Malaysia. Kedua-duanya merupakan pelabur pertama kali dalam Socar dan akan menjadikan kedudukan kewangan semasanya ketika ini sebanyak USD73 juta (RM304.41 juta). Pelaburan terbaru ini akan distrukturkan dalam dua tahap, 60% pelaburan terus manakala 40% lagi bakal diagih berdasarkan syarat perjanjian yang dipersetujui.

“Kami mengalu-alukan rakan niaga terbaru kami — EastBridge Partners dan Sime Darby Berhad ke dalam Socar untuk sama-sama berkembang, membawakan mobiliti cara baru ke lebih banyak negara di Asia Tenggara,” ujar CEO Socar Mobility Malaysia, Leon Foong.

“Bagi kami di Socar, bahawa kami berjaya mendapatkan rakan ekuiti dalam pertumbuhan syarikat ini ketika pandemik membuktikan keyakinan rakan niaga terlibat terhadap kepimpinan Socar dalam pasaran perkongsia kenderaan, serta kemampuan kami untuk memperluaskan perniagaan ke rantau ini,” tambah beliau.

Socar raih dana RM229.35 juta daripada Sime Darby Berhad dan EastBridge Partners dari Korea Selatan

“Kami sangat senang untuk mengukuhkan jalinan bersama Sime Darby Berhad, melanjutkan lagi kerjasama sedia ada dengan bahagian automotifnya, dengan cara memperluaskan lagi kerjasama strategik berasaskan kepentingan ekuiti,” tambah Foong.

Pelaburan terbaru ini akan digunakan unutk membangunkan lagi aspek teknologikal serta melabur lebih banyak untuk langkah-langkah keselamatan dan kepercayaan untuk memperbaiki keuntungan Socar. Syarikat itu juga akan menggunakan kepakarannya dalam menguruskan perkhidmatan armada kenderaan untuk memperkenalkan mobiliti bersih kepada umum, seperti yang ditunjukkan melalui kerjasama dengan TNB.

Socar juga akan menumpukan untuk menambahbaik platform peer-to-peer Trevo untuk memperkasakan lagi komuniti kereta persendirian dan penyedia perkhidmatan. Syarikat itu kini mempunyai kerjasama dengan Sime Darby Berhad, dengan Trevo digunakan bagi program Fund Your Drive sempena Sime Darby Auto Selection oleh Sime Darby Motors.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required