Toyota failkan paten sistem kamera dalam kenderaan untuk kesan pesalah trafik yang langgar lampu merah

Toyota failkan paten sistem kamera dalam kenderaan untuk kesan pesalah trafik yang langgar lampu merah

Toyota telah memfailkan paten di United States Patent and Trademark Office (USPTO) yang menjelaskan sebuah sistem di mana keretanya dilengkapi dengan kamera yang boleh merakam perlanggaran peraturan lalulintas. Rakaman berkenaan kemudiannya dihantar ke sebuah pelayan, dan akan dinilai oleh pihak berkuasa sebelum saman dihantar kepada pesalah trafik yang terlibat.

Dikesan oleh CarBuzz, sistem berkenaan, yang disifatkan sebagai sebuah “sistem pengesanan perlanggaran peraturan lalulintas”, bakal menjadikan kereta sebagai sebuah kamera trafik mudah alih. Berdasarkan dokumen paten tersebut, sistem berkenaan kelihatan seperti direka untuk mengesan pemandu yang melanggar lampu merah.

Kurang lebih, ini caranya sistem berkenaan berfungsi. Ketika sebuah kereta (1) dengan sistem berkenaan mendekati sebuah simpang dengan lampu isyarat, sistemnya akan mengesan warna lampu isyarat berkenaan.

Jika ia bertukar hijau, sistem akan meninjau jika ada mana-mana kereta (2) sedang melintas atau sedang datang, dan sekiranya ia melanggar lampu merah atau memecut. Sekiranya berlaku perlanggaran peraturan, kamera dalam kereta itu akan mengambil gambar dan sistem akan mencari perincian kereta terbabit, seperti nombor pendaftaran. Semua maklumat ini, termasuk lokasi kejadian, akan disalurkan kepada sebuah pelayan, dan kepada pihak berkuasa.

Untuk maklumat yang lebih terperinci, sistem berkenaan juga disifatkan mampu untuk berinteraksi dengan kenderaan lain yang mempunyai sistem sama (atau prasarana sedia ada), kemungkinan besar melalui teknologi vehicle-to-everything (V2X), jadi kejadian yang sama boleh dirakam daripada dua sudut berbeza. Tidak dinyatakan model Toyota mana yang akan menerima teknologi ini, tetapi jika menjadi kenyataan, kita akan mempunyai kereta yang boleh “mengitip” satu sama lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required