Jualan kenderaan di Malaysia bagi Ogos 2021 ikut jenama — Perodua naik 967%, Toyota atasi Honda

Jualan kenderaan di Malaysia bagi Ogos 2021 ikut jenama — Perodua naik 967%, Toyota atasi Honda

Setelah beberapa bulan tiada data jualan akibat PKP dan penutupan operasi kilang yang kembali dibenarkan dibuka pertengahan Ogos lalu, data jualan kenderaan juga mula bernyawa kembali. Tempahan yang tertangguh serta produksi yang disambung ini juga menyumbang kepada perkembangan ini. Kereta akhirnya boleh dikeluarkan dan didaftarkan, melegakan syarikat pengeluar dan pelanggan sekaligus.

Selepas Proton menduduki tempat pertama selama sebulan pada Julai, Perodua kini kembali merampas kedudukan itu dengan jualan hampir 7k unit kenderaan pada Ogos, memwakili peningkatan sebanyak 966.9%. Anda tidak salah tengok; dan Perodua juga telah melepasi jualan 100k kenderaan (YTD; 104,933 unit setakat ini bagi 2021). Awal bulan lalu, Perodua mengumumkan syarikat itu menilai semula sasaran jualan bagi 2021 kepada 214,000 unit, 10.8% kurang daripada sasaran asal 240k. Proton berada di tempat kedua dengan peningkatan 44% bagi jualan Ogos, dengan 2,741 unit dan YTD 60,997 unit setakat ini.

Toyota juga tidak ketinggalan mencatatkan lonjakan besar (+72.2%), Honda (+140.5%), Mazda (+251.5%), Nissan (+118.7%), Volkswagen (+108.0%) dan tidak lupa, Porsche dengan +258.1%. Ini adalah disumbangkan oleh stok tersedia dan bergantung berapa banyak yang dimiliki setiap jenama. Toyota bagaimanapun menjual kurang kenderaan komersial pada Ogos berbanding Julai. Sama juga dengan Isuzu, yang hanya menjual kenderaan komersial.

Kemaskini bagi jualan setakat ini (YTD) bagi 2021 juga antara yang menarik diperhatikan adalah dengan Toyota mendahui Honda kini melebar kepada 10k unit. Toyota tentunya dapat mencapai matlamat yang dilaungkan sebelum ini untuk menduduki semula tempat pertama selaku pengeluar bukan nasional daripada Honda hujung tahun nanti.

Sedikit mengejutkan setakat ini ialah Mitsubishi, yang selesa di tangga kelima dan menjarakkan diri daripada Nissan dan Mazda dan merapatkan jurangnya dengan perlumbaan papan atas yang biasanya melibatkan Perodua, Proton, Toyota dan Honda. Dirancakkan jualannya oleh model Xpander tujuh-tempat duduk, Triton juga semakin mengukuhkan kedudukannya dan dalam landasan betul untuk merekodkan tahun yang paling kukuh.

Jualan kenderaan di Malaysia bagi Ogos 2021 ikut jenama — Perodua naik 967%, Toyota atasi Honda

Nissan yang biasanya menduduki tangga kelima dan mendahului Mazda pula kini telah beralih ke kedudukan kelapan berdasarkan jualan Ogos — ia masih di tangga ke enam bagi angka YTD, tetapi hanya mendahuli Mazda dalam angka yang sangat tipis, dengan 86 unit sahaja (berbanding 356 unit pada Julai).

Dengan berbaki empat bulan lagi sebelum berakhir pengecualian SST, masih ada banyak masa untuk peningkatan jualan. Rujuk juga laporan jualan bagi tempoh separuh pertama tahun ini.

Jualan kenderaan di Malaysia bagi Ogos 2021 ikut jenama — Perodua naik 967%, Toyota atasi Honda

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required