Modenas ambil alih Kawasaki Malaysia melalui EMOS

Modenas ambil alih Kawasaki Malaysia melalui EMOS

Selepas semalam Kawasaki Motors Malaysia (KMM) membuat pengumuman penghentian pengedaran motosikal Kawasaki di Malaysia, tugas itu kini diambil alih oleh Modenas, seperti siaran akhbar yang dikeluarkan hari ini. Ia akan dilakukan melalui cabang pengedaran Edaran Modenas (EMOS), bermula 1 Oktober 2021.

Perlantikan Modenas sebagai pengedar rasmi motosikal Kawasaki di Malaysia dibuat oleh Kawasaki Heavy Industries Japan (KHI), dan ia melibatkan penjualan semua produk Kawasaki, termasuk kenderaan, alat ganti dan aksesori. Selain daripada itu, EMOS juga akan menyediakan servis untuk pelanggan termasuk teknikal dan panggilan semula, jika ada.

Tempoh peralihan selama enam bulan sedang dilaksanakan bagi membolehkan pelanggan semasa Kawasaki di Malaysia mendapatkan alat ganti dan servis teknikal. Buat masa sekarang, mereka boleh mendapatkan servis berkenaan di wakil pengedar tempat mereka membeli motosikal, atau mana-mana pengedar Kawasaki yang ada.

Peralihan ini adalah hasil daripada peningkatan saham KHI di dalam Modenas, dari 19% ke 30% pada tahun 2019, dengan jumlah RM40.3 juta, yang membenarkan syarikat Jepun itu lebih aktif dalam operasi pengeluaran Modenas. Berita yang diterima pada tahun 2020 memberitahu Modenas akan memasang model Kawasaki, terutamanya kelas permulaan dan pertengahan di Malaysia, tetapi sehingga kini masih belum ada berita lanjut, mungkin kerana kekangan di waktu pandemik Covid-19.

Setakat ini, kita cuma pernah dihidangkan dengan pameran model Ninja 250 yang dilekatkan dengan jenama Modenas sewaktu majlis pelancaran Polisi Automotif Negara pada Februari 2020, namun ia masih belum dilancarkan untuk pasaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required