VIDEO: Proton X50 ‘dibelasah’ di litar Sepang – catat masa terpantas 2:47.94; kuasa 200 whp/310 Nm!

Alhamdulillah, negara kita kini sedang pulih dari Pandemik Covid-19 dengan semakin banyak negeri telah pun beralih ke Fasa 2 dan 3 Pelan Pemulihan Negara (PPN). Kini aktiviti sukan permotoran juga sudah dibolehkan dengan SOP yang ketat, menyaksikan garis masa media sosial penulis sendiri dipenuhi dengan gambar-gambar dari Trackday yang berlangsung di litar Sepang sepanjang hujung minggu lalu.

Ingat lagi Proton X50 ‘Bumblebee’ yang kemudiannya berubah imej kepada Miltank selepas terlibat dalam kemalangan yang telah kami paparkan sebelum ini? Nampaknya pemilik SUV segmen-B Proton tersebut juga tidak ketinggalan untuk menyertai MSF Night Trackday tempoh hari bagi menguji kemampuan jentera yang sudah diubahsuai berkenaan.

Ini kali kedua Proton X50 tersebut di bawa ke Litar Sepang, dan kali ini ia dipandu oleh pelumba professional Malaysia, Mark Darwin. Menurut hantaran media sosial yang dibuat, talaan Stage 2 terhadap sistem pengurusan enjin asal 1.5 Turbo GDI X50 Flagship tersebut turut telah lengkap – ia mencatatkan angka 200 hp dan tork maksima 310 Nm pada roda hadapan (whp), dibuktikan di atas mesin dyno!

VIDEO: Proton X50 ‘dibelasah’ di litar Sepang – catat masa terpantas 2:47.94; kuasa 200 whp/310 Nm!

Menurut pemilik Proton X50 berkenaan, Lee kepada paultan.org sebelum ini, keretanya kini dilengkapkan dengan set suspensi boleh laras sepenuhnya. Manakala untuk berhenti, sistem brek ditingkap taraf dengan cakera berliang dan ditebuk berdiamater 405 mm (diambil dari Cadillac CTS-V) bersama angkup Brembo enam-omboh di hadapan serta cakera 380 mm bersama angkup empat omboh di belakang. Booster brek dan kelengkapan lain turut telah dipertingkat bagi memastikan ia boleh beroperasi dengan set brek yang lebih besar.

Sebelum ini Lee menggunakan rim berdiameter 20-inci dari AD Wheels bersama tayar Michelin Pilot Sport 4 S bersaiz 235/40R20. Namun untuk sesi Trackday kali ini, X50 tersebut kelihatan menggunakan set rim Volk Racing TE37 dari Rays Engineering. Oh ya, bahagian muka dan sebahagian sisi X50 Miltank berkenaan kini sudah pun berwarna hitam kusam bersama grafik seakan percikan minyak.

Dalam sesi tersebut, Proton X50 berkenaan mencatatkan masa lap terpantas 2 minit 47.94 saat yang boleh dianggap agak laju kerana ia adalah sebuah SUV dan bukan hot-hatch atau kereta sport. Lee turut memuji Proton kerana setelah lebih 20 lap ‘dibelasah’ secara bersungguh di dalam litar dengan komponen dalaman enjin dan kotak gear DCT 7-kelajuan yang masih standard, ia tidak langsung menunjukkan sebarang tanda-tanda kerosakan.

Jika anda nak tahu apa yang akan Lee buat terhadap X50 berkenaan selepas ini, atau berminat untuk mendapatkan apa-apa aksesori untuk X50 anda, jangan lupa untuk singgah di laman Facebook All In Cross Fifty Accessories Malaysia.

GALERI: Proton X50 Miltank

GALERI: Proton X50 Bumblebee

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required