Peugeot 5008 facelift 2022 dilancarkan di Thai – CBU dari Malaysia; varian tunggal Allure, dari RM233k

Peugeot 5008 facelift 2022 dilancarkan di Thai – CBU dari Malaysia; varian tunggal Allure, dari RM233k

Peugeot 5008 generasi kedua telah pun dilancarkan di Thailand, dengan menawarkan varian tunggal Allure. Berharga dari 1.869 juta baht (RM233,083), SUV tujuh-tempat duduk ini adalah unit import (CBU) dari Malaysia, yang dipasang di kilang Naza Automotive Manufacturing di Gurun, Kedah, yang kini dimiliki sepenuhnya oleh Stellantis.

Penggayaan juga ada perubahan termasuk lampu utama LED baharu yang senada dengan gril radiator tanpa bingkai. Sama seperti adiknya, SUV lima-tempat duduk 3008, ia juga menampilkan lampu nyalaan siang LED menegak yang ditempatkan di sisi bampar hadapan, yang turut menempatkan indikator membelok, sementara nombor modelnya terletak di atas lencana singa itu.

Untuk bahagian belakangnya pula, ia menempatkan lampu LED penuh dengan tiga jaluran menegak ala cakaran yang menjadi signatur bagi jenama Peugeot, dengan lapisan kanta yang lebih gelap. Untuk pasaran Thailand, 5008 turut didatangkan dengan roda aloi 18-inci, lampu kabus LED, bumbung suria panoramik, tailgate bukaan bebas-tangan dan lima pilihan warna luaran (Amazonite Grey, Nero Black, Pearl White dan Emerald Crystal) – digandingkan dengan bumbung Black Diamond.

Di dalamnya, SUV ini menerima konsep i-Cockpit signatur jenama ini yang menampilkan paparan instrumen digital 12.3-inci, dan roda stereng diameter-kecil, sementara itu skrin sesentuh infotainmen telah dipertingkatkan dari lapan ke 10-inci.

Kabin bertemakan hitam ini juga menerima pengecas tanpa wayar yang dipertingkatkan, selain upholstery kulit, tempat duduk hadapan larasan kuasa (8-hala untuk pemandu, 6-hala untuk penumpang), barisan kedua yang boleh dipisahkan 60:40, barisan ketiga yang dipisahkan 50:50, enam pembesar suara, sokongan Android Auto dan Apple CarPlay, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin, kawalan suhu dwi-zon dan sistem pencahayaan ambien.

Untuk sistem bantuan pemandu dan keselamatan, 5008 didatangkan dengan enam beg udara, kawalan kelajuan, pengesan penghad kelajuan, Advance Grip Control, kawalan menurun bukit, bantuan mendaki, penderia parkir hadapan dan belakang, kamera undur, sistem pemantauan titik buta dan sistem pasif biasa (ESP, ABS, EBD dan bantuan brek). Walau bagaimana pun, ia tidak diberikan brek kecemasan automatik (AEB), tetapi disertakan dengan pemantauan titik buta dan bantuan kekal lorong.

Peugeot 5008 facelift 2022 dilancarkan di Thai – CBU dari Malaysia; varian tunggal Allure, dari RM233k

5008 turut digandingkan dengan enjin 1.6 liter pengecas turbo empat-silinder petrol yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 167 PS (165 hp) pada 6,000 rpm dan tork 245 Nm dari 1,400 hingga 4,000 rpm. Ia turut diberikan transmisi automatik enam-kelajuan yang menyalurkan pacuan ke roda hadapan.

Belfort Automobile (Thailand) Co, anak syarikat kepada Master Group Corporation Asia (MGC), telah diberi kepercayaan sebagai pengimport dan pengedar kereta Peugeot di Thailand sejak dilantik oleh Groupe PSA (kini sebahagian daripada gabungan Stellantis) pada 2019.

Selepas Thailand, 5008 akan diperkenalkan di Malaysia, bersama dengan model terkini 3008. Seperti mana yang kita sedia maklum, jualan dan pengedaran model Peugeot di Malaysia kini dikendalikan oleh Bermaz Auto Alliance (BAASB) iaitu anak syarikat Bermaz Auto (BAuto).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required