Subaru Solterra EV 2023 diperkenalkan di LA 17 Nov

Subaru Solterra EV 2023 diperkenalkan di LA 17 Nov

Subaru telah mengesahkan SUV elektrik sepenuhnya yang pertama dari pengeluar kereta ini, Solterra, akan membuat penampilan rasminya pada 17 November 2021 menerusi acara Los Angeles Auto Show. Susulan dengan pengumuman tersebut, Sebaru telah mengeluarkan satu lagi imej teaser dengan menampilkan imej fender hadapan EV itu.

Seperti kebanyakan SUV lain, lapisan badan berwarna hitam turut ditampilkan pada Solterra, walau pun bentuknya agak sedikit unik. Bukan sekadar agak bersudut, lapisan tersebut juga melunjur ke hadapan hingga ke bawah lampu utama sebelum bertemu dengan apron bawah. Gambaran ini turut dikelihatan pada Toyota bZ4X, yang boleh dianggap sebagai ‘adik-beradik’ Solterra.

Selain fender yang bergaya, teaser sebelum ini menunjukkan bZ4X dan dan Solterra memiliki rekaan badan serta dalaman yang lebih kurang sama. Walau bagaimana pun Solterra memiliki beberapa sentuhan unik termasuk pada rekaan unit pencahayaannya.

Diposisikan di bawah SUV segmen-C, Solterra dibangunkan dengan platform EV hasil kerjasama dengan Toyota yang digelar e-Subaru Global Platform (e-SGP). Sebab itulah ia memiliki persamaan dengan bZ4X (yang menggunakan nama platform e-TGNA).

Sebelum ini Subaru juga mengesahkan Solterra akan didatangkan dengan sistem Symmetrical All-Wheel Drive, di mana ia mempunyai larasan dwi-motor. Sementara bZ4X pula memiliki sistem pacuan roda-hadapan. Perincian penuh mengenai SUV EV ini akan kita dapat ketahui sepenuhnya dalam beberapa hari lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required