Sekali lagi Subaru telah mendedahkan teaser Solterra, yang bakal menjadi SUV elektrik penuh bagi jenama ini dan diposisikan di bawah segmen-C. Direncana bakal diperkenalkan pada pertengahan 2022 untuk model tahun 2023 di Amerika Syarikat (dan juga di Eropah), Solterra dibangunkan dengan platform EV hasil kerjasama dengan Toyota yang digelar e-Subaru Global Platform (e-SGP).

Kedua-dua syarikat telah pun beberapa kali bekerjasama, dengan generasi pertama dan kedua bagi kembar Toyobaru sebagai hasilnya. Solterra juga dikatakan memiliki ciri yang hampir sama dengan Toyota bZ4X, yang menggunakan platform yang sama tetapi dikenali sebagai e-TNGA.

Imej baharu ini menunjukkan beberapa persamaan antara kedua-dua model berkenaan, dengan Solterra memang hampir menyamai model konsep bZ4X. Walau bagaimana pun, Subaru EV yang ditunjukkan ini adalah versi yang bakal dipasarkan, dan kita belum lagi melihat versi produksi bagi bZ4X.

Namun terdapat sedikit penggayaan yang berbeza antara Solterra dengan model konsep Toyota tersebut termasuklah lampu nyalaan siang SUV Subaru ini yang lebih menyerlah dan dikelilingi unit LED antara kluster, sementara lampu belakang pula dengan rekaan berbentuk-C. Subaru turut berusaha untuk menyerlahkan bahagian hadapannya, jadi dijangka ia akan sedikit berbeza dengan penampilan bZ4X.


Model konsep Toyota bZ4X

Untuk bahagian dalamnya, ia juga kelihatan tidak seperti model konsep, di mana kluster instrumen digital diletakkan pada hujung “channel” di hadapan roda stereng. Konsol tengah pula kelihatan agak mirip, dengan pemilih gear, kawalan sistem kenderaan dan corong udara tengah yang ditempatkan di bawah skrin sesentuh yang lebar.

Perincian penjana kuasa masih belum didedahkan buat masa ini, tetapi Subaru telah mengesahkan bahawa Solterra turut akan dilengkapi sistam Symmetrical All-Wheel Drive. Dan pastinya ada larasan dwi-motor, tetapi kena nantikan berapakah jumlah kuasanya, jenis bateri dan jarak kilometer yang pastinya akan dibongkarkan sepenuhnya menjelang pelancarannya kelak.

GALERI: Model konsep Toyota bZ4X