Hyundai Creta facelift terdedah sebelum pelancaran rasmi – dibuat di Indonesia, dapat pakej SmartSense

Hyundai Creta facelift terdedah sebelum pelancaran rasmi – dibuat di Indonesia, dapat pakej SmartSense

Hyundai Creta facelift sepatutnya membuat penampilan rasmi pertama di Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS), tetapi gambar penuhnya telah telah terdedah awal. Ketibaan model facelift ini juga boleh dianggap cepat kerana Creta baru sahaja memasuki pasaran awal tahun lalu. Ia akan dipasang di sebuah kilang baru di Cikarang, Indonesia.

Sekarang, SUV segmen B ini menggunakan muka serba baru, yang seakan mengikuti konsep Tucson generasi keempat. Grilnya lebih menonjol dengan di hujung terdapat DRL LED yang terbahagi kepada tiga bahagian di setiap penjuru manakala lampu utama diletakkan di bawah.

Pintu but juga menggunakan bentuk baru, dengan tulisan Creta di bahagian tengah, sementara sedikit perubahan dibuat pada lampu belakang LED serta bahagian bawah bamparnya. Saiz rim dan kemasan plastik di keliling lengkuk roda masih lagi sama.

Hyundai Creta facelift terdedah sebelum pelancaran rasmi – dibuat di Indonesia, dapat pakej SmartSense

Keadaan di bahagian dalam kebanyakannya masih lagi sama seperti model tahun 2020, dan ia didatangkan dengan panel instrumen digital 10.25 inci, skrin sesentuh lapan inci di tengah, brek parkir elektronik, pengecas telefon tanpa wayar dan pengawal suhu satu zon dengan sistem pembersihan udara dalaman.

Bukan setakat itu, berdasarkan laporan, Creta varian paling tinggi juga akan diberikan dengan bumbung panoramik, sistem bunyi Bose, tempat duduk berliang serta pakej keselamatan Hyundai SmartSense yang termasuk Forward Collision Warning, Lane Keeping Assist, Blind Spot Collision Assist, Rear Cross-Traffic Assist dan pemerhati keadaan belakang. Walaupun begitu, tiada Adaptive Cruise Control dan Autonomous Emergency Braking.

Penggerak model ini adalah enjin empat siinder NA 1.5 liter yang digabungkan bersama kotak gear Intelligent Variable Transmission (iVT), untuk menghantar kuasa sehingga 115 PS dan 144 Nm tork kepada roda hadapan. Transmisi manual enam kelajuan juga dikatakan bakal termasuk dalam pilihan.

Sekurang-kurangnya tiga varian dijangka ditawarkan untuk pasaran Indonesia iaitu Prime, Style dan Active, bersama pilihan warna merah dua tona. Perincian penuh SUV ini akan didedahkan dalam masa beberapa hari lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required