Perodua Myvi facelift 2022 – teaser baru tunjuk tempat duduk merah, skrin MID besar, lampu tinggi LED auto

Perodua Myvi <em>facelift</em> 2022 – <em>teaser</em> baru tunjuk tempat duduk merah, skrin MID besar, lampu tinggi LED auto

Nampaknya Perodua sengaja ‘menghangatkan’ suasana sebelum model facelift baharu untuk Myvi generasi ketiga dilancarkan secara rasmi – terbaharu, jenama berkenaan menyiarkan dua lagi teaser baharu dengan kapsyen “Teknologi moden” dan “keberkesanan bahan api terbaik dalam kelas” bagi video pertama, serta “Rekaan lebih muda” dan “rekaan ikonik” pada video kedua.

Sehingga kini, semua teaser Myvi facelift diakhiri dengan tagline rasminya iaitu “Standard seterusnya” dengan font seakan sama dengan imej korporat Mazda.

Dalam video pertama ada boleh kita lihat bahawa papan pemuka Myvi facelift ini diberikan kemasan sekeliling liang pendingin hawa yang berwarna merah, serta rekaan baharu pada roda stereng. Seperti yang sudah diperlihatkan sebelum ini, Myvi facelift ini menerima roda stereng yang sama seperti SUV segmen-B Ativa, bersama fungsi yang agak mewah bagi sebuah model dengan harga bawah RM60k iaitu cruise control adaptif.

Butang “Power” pada roda stereng Ativa juga di bawa ke Myvi menandakan ia mungkin turut dipadankan dengan kotak gear D-CVT yang sama seperti SUV berkenaan. Perodua juga dilihat telah menyusun semula butang-butang tertentu pada roda stereng tersebut seperti butang “Trip” yang dipindahkan ke jejari sebelah kanan pada Myvi berbanding kiri pada Ativa.

Perodua Myvi <em>facelift</em> 2022 – <em>teaser</em> baru tunjuk tempat duduk merah, skrin MID besar, lampu tinggi LED autoPerodua Myvi <em>facelift</em> 2022 – <em>teaser</em> baru tunjuk tempat duduk merah, skrin MID besar, lampu tinggi LED auto

Video kali ini juga menunjukkan bahawa Myvi bukan sahaja menerima grafik baharu pada papan meter dengan serlahan lampu berwarna merah, malah ia juga diberikan skrin pelbagai info (MID) berwarna dengan memaparkan grafik animasi menunjukkan muka Myvi.

Jika diperhatikan lebih teliti, juga terdapat penunjuk lampu tinggi dengan abjad ‘A’ berwarna hijau pada takometer menandakan ia kini turut diberikan lampu tinggi dengan fungsi automatik (AHB). Fungsi ini membolehkan lampu tinggi yang terpasang diturunkan secara automatik setiap kali ia berselisih dengan kereta lain di hadapan bagi mengelakkan pemandu yang berselisih tersebut silau.

Pada Ativa H dan AV, sistem AHB berkenaan menawarkan fungsi Adaptive Driving Beam. Dengan fungsi ini, lampu tinggi tidak diturunkan sepenuhnya ketika berselisih dengan kereta lain, sebaliknya dengan lampu hadapan LED seperti sistem Matrix-LED pada Audi, ia hanya mematikan lampu-lampu tertentu sahaja. Masih belum jelas sama ada Myvi akan menerima sistem yang sama dengan Ativa atau tidak.

Pada video seterusnya, Perodua menyangkan bahawa Myvi facelift ini diberikan tempat duduk baharu dengan serlahan warna merah. Serlahan pada tempat duduk ini, dan juga serlahan merah pada sekeliling liang pendingin hawa mungkin adalah perincian khas untuk varian tetinggi Myvi AV.

Perodua Myvi <em>facelift</em> 2022 – <em>teaser</em> baru tunjuk tempat duduk merah, skrin MID besar, lampu tinggi LED autoPerodua Myvi <em>facelift</em> 2022 – <em>teaser</em> baru tunjuk tempat duduk merah, skrin MID besar, lampu tinggi LED auto

Selepas itu, video tersebut menunjukkan pula rekaan baharu pada muka dan belakang Myvi facelift berkenaan. Myvi yang disegarkan ini menerima gaya yang serupa dengan Ativa, menampilkan muka seakan diberikan elemen ‘X’ dengan gril utama lebih besar dan juga gril bawah berbentuk trapezoid yang lebih kecil.

Kluster lampu utama masih nampak seakan sama seperti model terdahulu. Namun pada bampar, tiada lagi kemasan perumah untuk lampu kabus, tetapi Myvi menerima lampu nyalaan siang yang diposisikan menegak. Bahagian bawah bampar berkenaan diberikan satu kemasan melintang berwarna perak seakan skid plate.

Di belakang, bampar model kemaskini ini turut disentuh semula mengenakan rekaan yang seiring dengan bampar hadapan. Lampu belakang dan juga set rim masih kelihatan sama seperti model sedia ada.

Perodua masih belum mengesahkan sama ada benar atau tidak Myvi akan beralih menggunakan kotak gear CVT berbanding transmisi 4AT pada versi asal. Walau bagaimanapun dalam pengumuman sebelum ini, Perodua memberikan petunjuk bahawa transmisi tersebut telah ditukar dengan mendakwa bahawa Myvi facelift ini menampilkan penggunaan bahan api lebih baik, di mana ia kini mampu mencapai sehingga 22.2 km/l (diuji pada varian 1.3L) dari 21.1 km setiap liter sebelum ini.

Model facelift ini disahkan akan ditawarkan dalam varian tertinggi 1.5 AV, menurun kepada 1.5 H, 1.5 X dan dua varian paling rendah 1.3 G – seperti juga Proton Iriz facelift 2022, Myvi juga kini tiada lagi varian dengan kotak gear manual lima kelajuan. Tempahan bagi Myvi facelift ini juga sebenarnya sudah dibuka.

Perodua menyatakan bahawa sistem PSDA akan diberikan kepada semua varian dengan enjin 1.5L, serta salah satu varian 1.3 G. Belum dinyatakan sistem-sistem yang bakal dihimpunkan pada pakej PSDA Myvi berkenaan, namun pada Ativa ia terdiri dari sistem Amaran Keluar Lorong, Pengelak Keluar Lorong, Adaptive Cruise Control, Kawalan Kekal Lorong dan Pemantau Titik Buta.

Ativa juga menerima sistem lain seperti Bantuan Parkir (penderia hadapan/belakang, kamera undur, amaran lintasan trafik belakang) dan juga Bantuan Lampu Hadapan (lampu tinggi automatik atau adaptif, bergantung pada varian). Adakah Myvi juga akan menerima kesemua perincian dari Ativa ini? Sama-sama kita tunggu.

Myvi facelift 2022 ini juga turut akan diperkenalkan dalam warna baharu iaitu Cranberry Red khas untuk varian AV, bersama warna lain termasuk Ivory White, Glittering Silver, Lava Red (tidak ditawarkan untuk AV), Granite Grey dan Electric Blue.

Menurut Perodua, Myvi facelift 2022 ini akan dijual pada harga bermula dari RM45,700 hingga RM58,800. Angka-angka yang disebut berkenaan adalah harga atas jalan tanpa insuran, termasuk pengecualian cukai jualan sehingga 30 Jun 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required