Kia Concept EV9 diperkenal di Los Angeles – SUV elektrik dengan jarak gerak 480 km, pengecas 350 kW

Kia Concept EV9 diperkenal di Los Angeles – SUV elektrik dengan jarak gerak 480 km, pengecas 350 kW

Kia telah mendedahkan model SUV elektrik konsep terbaru mereka, yang digelar sebagai Concept EV9 di Los Angeles Auto Show. Ia memberikan petunjuk kepada model elektrik produksi seterusnya yang bakal diperkenalkan kepada pasaran, selepas EV6.

Dibina atas platform Electric Global Modular Platform (E-GMP), model ini menggunakan teknologi pengecasan pantas sama seperti EV6, yang mana apabila disambungkan kepada pengecas pantas 350 kW, boleh menaikkan tahap bateri dari 10% ke 80% dalam masa 20 hingga 30 minit. Menurut Kia, jarak gerak dengan bateri penuh boleh mencapai sehingga 480 km.

Melihat kepada dimensi, Concept EV9 ini mencatat panjang 4,930 mm dengan jarak roda 3,100 mm, lebar 2,055 mm dan tinggi 1,790 mm. Sebagai perbandingan, EV6 pula mencatat panjang 4,680 mm dengan jarak roda 2,900 mm, lebar 1,890 mm dan tinggi 1,550 mm. Rim bersaiz 22 inci.

Kia Concept EV9 diperkenal di Los Angeles – SUV elektrik dengan jarak gerak 480 km, pengecas 350 kW

Rekaan “Tiger Face” yang sinonim dengan jenama itu masih lagi digunakan, tetapi telah berevolusi menjadi lebih moden dan dipanggil sebagai “Digital Tiger Face.” Dengan bahagian gril yang tertutup sepenuhnya, bukaan udara di bawah dapat direka semula dan mempunyai panel solar untuk membantu memberikan sedikit kuasa tambahan apabila bateri memerlukannya.

Bahagian bumbung nampak licin, tetapi sebenarnya mempunyai rel bumbung yang boleh tenggelam dan dikeluarkan apabila perlu dengan hanya menekan satu butang. Banyak garis-garis tajam pada badan kenderaan ini, dan cermin sisinya adalah kecil sahaja kerana menggunakan sistem kamera.

Kia mahu mewujudkan suasana lapang di dalam kenderaan ini, dan disebabkan itu anda boleh lihat bumbungnya mempunyai cermin panoramik besar, sementara bahagian tepi pula tidak mempunyai tiang tengah dan pintu dibuka secara suicide.

Masih ada papan pemuka di dalam model konsep ini, tetapi ia lebih ringkas seperti meja dan di depan pemandu terdapat stereng serta skrin 27 inci yang boleh memparkan pelbagai informasi termasuk input media. Beberapa bahagian seperti alas kaki dan balutan tempat duduk menggunakan bahan kitar semula.

Bagi susunan tempat duduk, terdapat tiga mod yang disediakan, bermula dengan Active, di mana ia terletak seperti kereta biasa dengan memandang ke hadapan. Apabila masuk dalam mod Pause pula, tempat duduk baris kedua akan dilipat rata, sementara tempat duduk hadapan akan menghadap ke belakang seperti ruang rehat. Dalam mod Enjoy pula, semua tiga baris tempat duduk akan dipusingkan untuk mewujudkan suasana seperti di panggung.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required