Mitsubishi Airtrek EV 2022 dilancarkan di China – jarak cas penuh 520 km, 224 PS/350 Nm; harga dari RM138k

Mitsubishi Airtrek EV 2022 dilancarkan di China – jarak cas penuh 520 km, 224 PS/350 Nm; harga dari RM138k

Mitsubishi Airtrek baharu telah pun dilancarkan secara rasmi di China dalam penganjuran Auto Guangzhou, beberapa bulan selepas SUV ini diperkenalkan pada Julai lalu. Dibangunkan oleh GAC Mitsubishi Motors (GMMC), hasil kerjasama antara Mitsubishi dan Guangzhou Automobile Group (GAC), Airtrek dilaporkan akan mula dijual pada musim bunga tahun hadapan, dengan harga antara 210,000 dan 240,000 yuan (RM137,665 dan RM157,332).

Kelahiran semula Airtrek ini adalah amat berbeza dengan Outlander atau model lain yang berkaitan, dan ia adalah SUV elektrik sepenuhnya (EV), tanpa pilihan sebarang enjin konvensional dan khas untuk pasaran China sahaja. EV ini dilengkapi dengan motor yang dipasang pada bahagian hadapan, berkapasiti sehingga 224 PS (221 hp atau 165 kW) dan tork 350 Nm.

Pacuan e-Motor dari 70 kWh disalurkan dari bateri lithium 350-voltan, memberikan jarak cas penuh mencecah 520 km berdasarkan kitaran CLTC. Perincian pengecasannya adalah terhad, tetapi menurut GMMC, Airtrek mengambil masa sekitar 43 minit dari tahap 30-80% menggunakan pengecasan DC – yang juga boleh menggunakan pengecasan AC sehingga 6.6 kW dan 11 kW.

Airtrek EV ini diasaskan dari Aion V yang telah pun berada di pasaran China September lalu, memiliki dimensi 4,586 mm panjang, 1,920 mm lebar, 1,728 mm tinggi serta jarak roda sejauh 2,830 mm. Jadi dari segi saiz, Aion V adalah lebih kecil dari Mitsubishi Outlander terkini.

Mitsubishi Airtrek EV 2022 dilancarkan di China – jarak cas penuh 520 km, 224 PS/350 Nm; harga dari RM138k

Untuk imej luaran, Airtrek ini diberikan rekaan muka signatur Dynamic Shield Mitsubishi, terdiri dari lampu nyalaan siang LED yang terletak di atas bersama lampu utama berbentuk-L di bawah, memberikan rupa seakan model konsep Mitsubishi Mi-Tech. Disebabkan Airtrek ini dijana oleh tenaga elektrik sepenuhnya, tiada sebarang ruang aliran udara pada gril hadapan selain dari liang yang terletak di bahagian bawah.

Ia juga kelihatan agak seiras dengan GAC Aion V termasuk garis-garis karekter badan dan juga pembuka pintu yang “tenggelam’. Apa yang berbeza adalah rekaan “bumbung terapung” pada tiang-C di mana kemasan pada Airtrek adalah lebih kecil dari Aion V, serta tidak diberikan kemasan hitam yang bersambung antara lampu belakang dan juga pembuka pintu belakang.

Airtrek juga menerima lampu belakang lebih unik berbentuk-T, bersama pintu tailgate belakang direka dengan elemen heksagonal. Model Mitsubishi ini juga diberikan rekaan bampar berbeza dari Aion V, menampilkan bahagian kemasan hitam lebih besar.

Mitsubishi Airtrek EV 2022 dilancarkan di China – jarak cas penuh 520 km, 224 PS/350 Nm; harga dari RM138k

Untuk bahagian kabinnya, ia dilengkapi dengan papan pemuka yang minimalis, menampilkan skrin sesentuhb infotainmen besar 12.3-inci yang terletak di atas liang pendingin hawa tengah. Skrin tersebut diasingkan dari skrin paparan instrumen digital juga 12.3-inci, berbeza dengan rekaan pada Aion V yang dilihat bercantum sekali.

Selain itu, kabin Airtrek turut diberikan suis putar pemilih gear, pemegang cawan, pengecas telefon tanpa wayar, serta pelbagai suis kawalan dan ruang simpanan yang kesemuanya terletak

Ciri lain yang turut diberikan kepada Airtrek ini termasuklah lampu utama LED, roda aloi 19- atau 20-inci, sistem suhu dwi-zon, penapis udara PM2.5, tempat duduk larasan kuasa dengan fungsi pengaliran, haba, memori dan enam-pembesar suara, kamera 360-darjah, kawalan kelajuan adaptif, amaran ketibaan lorong, bantuan kekal lorong, amaran pelanggaran hadapan dengan AEB, pemantauan titik buta, bantuan kesesakan trafik dan peluncuran serta liftgate larasan kuasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required