Proton Saga 2022 dijumpai sedang di uji! Ada kit badan, guna logo baru seperti Iriz & Persona facelift

Proton Saga 2022 dijumpai sedang di uji! Ada kit badan, guna logo baru seperti Iriz & Persona <em>facelift</em>

Proton Saga generasi sedia adasudah pun berada lima-tahun dalam pasaran, termasuk fasa facelift pada 2019 yang bukan sahaja menyaksikan ia diberikan sedikit rombakan pada rupa dan sistem infotainmen, malah telah menerima pertukaran sistem transmisi dari CVT kepada kotak gear 4AT konvensional.

Tapi nampaknya Proton masih ‘nak pakai lama’ model berkenaan – pembaca kami, Putra Kamrin Azran telah terserempak dengan versi baharu Saga berkenaan yang sedang diuji oleh Proton di atas jalan raya awam!

Berdasarkan gambar tersebut, Proton Saga 2022 berkenaan masih menggunakan rekaan gril serta bampar hadapan dan belakang yang sama seperti model sedia ada. Namun rupa logo yang disembunyikan disebalik pelekat penyamaran berkenaan membayangkan ia akan menerima logo bulat baharu Proton sama seperti Persona dan juga Iriz facelift 2022 yang telah dilancarkan pada Ogos lalu.

Proton Saga 2022 dijumpai sedang di uji! Ada kit badan, guna logo baru seperti Iriz & Persona <em>facelift</em>

Rim yang digunakan juga diberikan pelekat penyamaran, berkemungkinan turut akan menerima rekaan baharu. Namun apa yang membuatkan Saga ini nampak sedikit sporty berbanding model 2019 adalah ia menerima kit badan yang terdiri dari spoiler di bawah bampar hadapan dan juga skirt sisi yang nampak agak labuh. Cermin sisi juga nampak diberikan warna hitam.

Tiada perincian lain termasuk bahagian dalaman yang dapat kita lihat menerusi set gambar ini. Apa agaknya perubahan yang Proton buat? Mungkin perehat tangan tengah untuk tempat duduk hadapan akan ditambah seperti pada model Saga pasaran Pakistan yang baru diumumkan baru-baru ini. Iriz dan Persona pun dah dapat perehat tangan kan?

Bagi model sedia ada, Saga dijana oleh enjin 1.3 liter empat silinder berkuasa 95 PS pada takat 5,750 rpm dan tork maksima 120 Nm pada takat 4,000 rpm. Kotak gear manual lima-kelajuan masih ditawarkan pada varian asas Standard, manakala varian tertinggi Premium hanya ditawarkan dengan kotak gear automatik empat kelajuan yang dibekalkan oleh Hyundai – gandingan ini mungkin kekal pada model 2022 nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required