Nissan Chill-Out, Max-Out, Surf-Out dan Hang-Out – model konsep dengan penggerak elektrik masa depan

Nissan Chill-Out, Max-Out, Surf-Out dan Hang-Out – model konsep dengan penggerak elektrik masa depan

Sebelum ini anda sudah melihat strategi Ambition 2030, yang menunjukkan Nissan mahu melabur lebih lagi untuk mempercepatkan elektrifikasi barisan kenderaan mereka. Jika hanya ditunjukkan dengan garis masa dan nombor-nombor sahaja sudah tentu pembentangan itu akan jadi bosan, jadi Nissan telah menunjukkan beberapa model konsep kepada awam.

Model yang paling hampir kepada produksi adalah Chill-Out, yang membawa saiz sebuah SUV segmen B seperti Juke dan diletakkan di bawah Ariya. Model ini akan menggunakan platform Common Modular Family (CMF-EV) versi EV, dan akan ditawarkan dengan sistem pacuan semua roda e-4ORCE menggunakan dua motor elektrik.

Tiada perincian teknikal yang didedahkan buat masa ini, tetapi Auto Express ada melaporkan bahawa ia mungkin menggunakan bateri daripada Ariya, tetapi dikecilkan kepada 63 kWh dan boleh memberikan jarak gerak sehingga 450 km. Nissan pula memberitahu kenderaan ini menawarkan teknologi keselamatan maju dan “bahagian dalam yang selesa dan produktif.”

Nissan Chill-Out, Max-Out, Surf-Out dan Hang-Out – model konsep dengan penggerak elektrik masa depan

Tiga lagi kereta lain direka dengan konsep Nissan EV Technology Vision, dan kelihatan berbeza berbanding Ariya dan Chill-Out. Ia juga menggunakan All Solid-State Battery (ASSB), yang menurut Nissan, boleh menjadikan kos lebih kompetitif untuk enjin diesel dan petrol bagi jangka masa panjang. Peralihan daripada formula cecair kepada yang padat juga dijangka dapat mengurangkan waktu mengecas kepada satu per tiga, menjadikan EV satu pilihan yang berdaya maju.

Unit ASSB ini menjadi sebahagian daripada platformnya, menggunakan komponen-komponen kecil untuk memaksimumkan pakejnya. Ia ditunjukkan melalui kenderaan konsep yang dipamer, dan yang paling menarik adalah Max-Out. Ia adalah sebuah model konsep bumbung terbuka, dengan tempat duduk yang boleh berubah untuk menerima lebih penumpang, kedudukan rendah, titik graviti rendah dan sistem pacuan empat roda e-4ORCE.

Nissan mendakwa, kereta ini memberikan rasa pemanduan baru hasil dariapda “stabiliti dan keselesaan unggul,” dengan kemampuan membelok serta maklum balas stereng dinamik, dan olengan badan minimal, memberikan “rasa kesatuan dengan kenderaan tersebut.”

Sistem e-4ORCE itu juga boleh ditala untuk menyediakan kemampuan offroad tertentu, seperti yang ditunjukkan oleh pikap Surf-Out. Ia juga mempunyai ruang barangan yang rendah dan rata, sekaligus memberikan pemanduan lebih lancar atas apa jenis jalan sekali pun dan penyampaian kuasa boleh diubah untuk menjadikannya lebih fleksibel.

Sekiranya mencari ruang yang lebih besar, pilihan yang lebih sesuai adalah Hang-Out. Ia merupakan sebuah SUV konsep dengan lantai yang betul-betul rata dari depan hingga ke belakang, sekaligus memberikan kebebasan untuk rekaan dalam dan tetapan tempat duduk. Menurut Nissan, dengan adanya sistem pemanduan autonomous, pengguna juga boleh menonton wayang sambil bergerak.

GALERI: Nissan Chill-Out Concept

GALERI: Nissan Max-Out Concept

GALERI: Nissan Surf-Out Concept

GALERI: Nissan Hang-Out Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required