Peugeot 2008 2022 tiba di Thai 1 Dis – CBU dari M’sia, 1.2L 3-silinder 130 PS, amaran pelanggaran, RM149k

Peugeot 2008 2022 tiba di Thai 1 Dis – CBU dari M’sia, 1.2L 3-silinder 130 PS, amaran pelanggaran, RM149k

Thailand agak lama menantikan kehadiran Peugeot 2008 baharu sejak ia diperkenalkan dalam acara Bangkok International Motor Shor (BIMS) tahun lalu. Kini, crossover segmen-B ini telah pun tiba di pasaran negara tersebut dan bakal dilancarkan esok dalam acara Thai Motor Expo.

Menjelang pelancarannya, Headlight Magazine telah mendedahkan spesifikasi dan harganya untuk pasaran Thailand, di mana ia diimport dari kilang Stellantis (sebelum ini dioperasikan oleh Naza) di Gurun, Kedah Malaysia. Menurut penerbitan berkenaan, 2008 baharu ini akan ditawarkan pada harga 1,189,000 baht (RM148,900) untuk varian tunggal 1.2 Turbo.

Kuasanya dipacukan dari enjin yang sama seperti sebelum ini iaitu 1.2 liter PureTech pengecas turbo tiga-silinder, dengan output tambahan sebanyak 18 PS dan tork 15 Nm, menghasilkan sejumlah 130 PS pada 5,500 rpm dan 230 Nm pada 1,750 rpm. Ia dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan, dengan pacuan disalurkan ke roda hadapan.

2008 pasaran Thai lebih kurang mirip dengan spesifikasi prototaip untuk versi Malaysia

Senarai kit yang ditampilkan lebih kurang sama dengan model yang diuji di Malaysia pada bulan lalu. Ciri standard termasuk lampu utama LED penuh dengan lampu nyalaan siang “triple claw”, roda aloi dwi-tona Salamanca 17-inci, kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan kelajuan, paparan instrumen digital 10-inci, skrin sesentuh infotainmen tujuh-inci dan kamera undur.

2008 juga menjadi penanda kepada pengenalan ciri bantuan pemandu Peugeot di rantau ASEAN termasuk amaran pelanggaran hadapan, tetapi belum dipastikan adakah brek kecemasan sendiri juga akan dberikan. Ciri keselamatan lain termasuklah bantuan kekal lorong, pengesan isyarat trafik, pemantauan titik buta, enam beg udara dan kawalan kestabilan.

Bila Thailand bakal menerima kehadiran 2008 baharu ini, nampak gayanya kita juga akan menerima model yang sama tidak lama lagi. Adakah ciri kelengkapan termasuk aspek keselamatannya yang ada pada model Thailand juga akan diberikan pada 2008 2022 versi Malaysia? Kena nantikan perkembangannya kelak.

GALERI: Foto global Peugeot 2008 baharu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required