Toyota GR Yaris dapat enjin bahan bakar hidrogen

Toyota GR Yaris dapat enjin bahan bakar hidrogen

Toyota telah lama menjadi penyokong penggunaan hidrogen sebagai sumber kuasa, dan kini mereka menunjukkan teknologi enjin pembakaran hidrogen eksperimen yang digunakan pada GR Yaris. Enjin asal tiga silinder 1.6 liter turbo G16E-GTS pada model itu diubah usai untuk menerima hidrogen sebagai bahan bakar.

Bagi membolehkan enjin pembakaran dalaman itu menerima hidrogen, sistem bekalan dan suntikan bahan api telah diubah suai, sementara bahan hidrogen, tangki serta proses mengisi semula adalah sama seperti yang digunakan pada model Mirai.

Tetapan enjin kuasa hidrogen ini juga telah dilihat digunakan pada Corolla Sport yang berlumba dalam siri Super Taikyu di Jepun, bawah pasukan Rookie Racing oleh Toyota Gazoo Racing, bagi melihat kemampuannya bertahan dengan pemanduan maksimum di litar.

Sebagai makluman, enjin standard GR Yaris itu, apabila menggunakan bahan api petrol, mampu menghasilkan 261 PS pada 6,500 rpm dan 360 Nm tork pada 3,000 hingga 4,600 rpm. Ini adalah jumlah kuasa yang disediakan untuk model Eropah (juga negara kita) sementara di Jepun, jumlah kuasanya kurang 11 PS dan 10 Nm.

“Kami telah mengambil langkah pertama untuk bertanding dan membangunkan enjin kuasa hidrogen kami dengan matlamat menyahut cabaran. Saya bayangkan keadaan akan berubah sedikit 10 tahun akan datang, dan saya berharap nanti orang ramai akan mengimbas kembali dan melihat bagaimana kami menyahut cabaran secara positif dan menikmati setiap waktu dengannnya,” kata presiden Toyota, Akio Toyoda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required