Proton Saga – 100,999 unit terjual selepas dilancarkan pada 2019, kini sedan segmen-A paling laris di M’sia

Proton Saga – 100,999 unit terjual selepas dilancarkan pada 2019, kini sedan segmen-A paling laris di M’sia

Proton mengumumkan bahawa Proton Saga facelift yang dilancarkan pada Ogos 2019 kini sudahpun mencapai jualan melebihi 100,000 unit! Secara spesifik, tak sampai 30 bulan dalam pasaran, Saga telah terjual sebanyak 100,999 unit dan kini menjadi sedan segmen-A paling laris di Malaysia.

Angka jualan berkenaan dilihat sangat memberangsangkan kerana mengambilkira negara berhadapan dengan pelbagai sekatan pergerakan untuk membendung jangkitan Covid-19 sepanjang tahun 2020 dan 2021. Momentum jualan Saga ini juga masih kuat sehingga Proton pernah menerima 500 tempahan sehari, dan bulan lalu sahaja sebanyak 5,666 unit sedan tersebut telah terjual.

Proton Saga generasi ketiga ini telah pun diperkenalkan dalam pasaran pada 2016, kemudian diberikan versi facelift pada 2019 yang bukan sahaja melibatkan penyegaran rupa, ia juga menerima tingkat taraf sistem mekanikal dan elektronik.

Model tersebut menerima rekaan semula yang menampilkan gril signatur Infinite Weave Proton, lampu nyalaan siang LED, bampar hadapan dan belakang baharu, dan juga rim aloi 15-inci baharu (untuk varian Premium). Dalam kabin, perubahan signifikant diberikan pada sistem infotainmen yang menampilkan skrin sesentuh berasaskan android tujuh-inci yang direka seakan terapung, serta turut dibekalkan dengan storan dalaman 16GB dan hubungan Bluetooth.

Ia juga menerima perincian-perincian yang nampak lebih premium termasuk panel instrumen baharu, tombol gear baharu, pelapik bumbung dari material Tricot seperti X70, lampu peta LED serta pelindung matahari yang disertakan dengan pemegang tiket dan cermin solek.

Enjin 1.3 liter VVT berkuasa 95 PS dan tork maksima 120 Nm masih dikekalkan, tetapi kotak gear CVT automatik Punch tidak lagi digunakan, digantikan dengan kotak gear automatik konvensional 4AT yang dibekalkan oleh Hyundai.

Proton Saga 2019 1.3L Premium AT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required