Geely Xingyue L Hi-X guna enjin hibrid 245 PS, 540 Nm, transmisi tiga tahap, jarak gerak hingga 1,300 km

Geely Xingyue L Hi-X guna enjin hibrid 245 PS, 540 Nm, transmisi tiga tahap, jarak gerak hingga 1,300 km

Apa yang anda lihat ini adalah Geely Xingyue L Hi-X 2022. Ia merupakan satu varian hibrid baru bagi SUV KX11, tetapi dikuasakan oleh enjin hibrid serba baru yang dibangunkan oleh Leishen Power (syarikat bersekutu Geely). Selepas Xingyue, akan ada lebih banyak lagi model hibrid Hi-X yang akan diperkenalkan kepada pasaran.

Menggerakkan kenderaan ini adalah enjin tiga silinder 1.5 liter DHE, yang dikatakan sebagai enjin hibrid supercharge direct injection pertama yang dikeluarkan secara besar-besaran di dunia. Geely mendakwa, enjin ini dapat mencapai tahap kecekapan suhu yang tinggi, iaitu sehingga 43.32% sedangkan kebanyakan enjin baru keluaran Jepun hanya mencatat sekitar 40%.

Sudah tentu, enjin ini dibantu dengan kuasa elektrik, yang menjadikan kuasa keseluruhannya 245 PS dan 540 Nm tork. Ia dihantar ke dua roda hadapan, dan membolehkan SUV ini memecut 0-100 km/j dalam masa 7.9 saat. Penggunaan bahan api bercampur adalah 4.3 l/100 km (kitaran NEDC) tetapi perincian berkenaan bateri masih belum didedahkan.

Geely Xingyue L Hi-X guna enjin hibrid 245 PS, 540 Nm, transmisi tiga tahap, jarak gerak hingga 1,300 km

Melalui penggerak hibrid baru ini, Geely memberitahu Xingyue L Hi-X boleh bergerak sehingga 1,300 km dengan isian tangki penuh dan ujian penggunaan bahan api yang dibuat menunjukkan ia boleh mencatat jarak keseluruhan 1,426 km sambil penggunaan bahan api purata berada pada 3.9 l/100 km.

Bergantung kepada keadaan pemanduan, enjin 1.5 DHE ini boleh beroperasi dalam mod series ataupun parallel. Dalam mod series, enjin ini akan bertindak sebagai generator untuk memberi kuasa kepada motor elektrik, tetapi apabila dalam kelajuan tinggi, enjin ini akan memberikan pacuan mekanikal kepada roda hadapan melalui klac dan reduction gear.

Operasi ini dikawal oleh transmisi tiga tahap baru DHT Pro (Dedicated Hybrid Transmission) yang mempunyai berat 120 kg dan mempunyai dua motor elektrik bersepadu di dalamnya. Menurut Geely, transmisi ini mampu melakukan sesuatu yang dipanggil sebagai “catapult start sequence,” yang boleh meningkatkan prestasi pecutan dari pegun sehingga 50% dan 80-120 km/j sehingga 30%.

Geely Xingyue L Hi-X guna enjin hibrid 245 PS, 540 Nm, transmisi tiga tahap, jarak gerak hingga 1,300 km

Kelebihan lain pakej kuasa baru daripada Leishen Power ini adalah tahap NVH yang rendah, ada sehingga 20 mod pemanduan serta boleh dinaik taraf melalui firmware-over-the-air (FOTA).

Daripada aspek rekaan, ia jelas berbeza berbanding Xingyue L yang lain dengan mempunyai bahagian hadapan yang kebanyakannya tertutup, serta gril dan lencana baru yang mempunyai nyalaan lampu. Rim serta bahagian bawah badan turut direka dengan mengambil kira kecekapan aerodinamik.

Untuk harga, Xingyue L Hi-X ini dijual pada 173,700 yuan (RM114k), yang menjadikannya sedikit lebih murah berbanding varian petrol AWD paling tinggi yang dijual pada 185,000 yuan (RM121k).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required