UMWT sasar 40% pembeli Corolla Cross di M’sia pilih varian Hybrid, jangka nilai jualan balik yang tinggi

UMWT sasar 40% pembeli Corolla Cross di M’sia pilih varian Hybrid, jangka nilai jualan balik yang tinggi

Selepas didedahkan Isnin lalu, Toyota Corolla Cross dalam varian 1.8 Hybrid bakal dilancarkan secara rasmi di Malaysia pada 14 Januari ini. Sebelum ia dilancarkan, UMW Toyota Motor (UMWT) sebenarnya telah pun memberikan peluang kepada pihak media untuk memandu uji model berkenaan.

Dalam sesi pandu uji tersebut, pengarah eksekutif jualan UMWT, Mohd Shamsor Mohd Zain menyatakan bahawa syarikatnya menjangkakan bahawa 40% dari pembeli Toyota Corolla Cross di Malaysia bakal memilih varian 1.8 Hybrid berkenaan, berbanding model petrol penuh 1.8 G dan 1.8V.

Sasaran tersebut dilihat agak tinggi kerana rekod-rekod jualan dalam pasaran Malaysia sebelum ini menunjukkan bahawa rakyat Malaysia masih lagi selesa memilih kereta dengan enjin petrol sepenuhnya. Salah satu contoh terbaharu yang boleh kita tengok adalah sedan segmen-B Honda City, di mana varian hibrid RS e:HEV hanya berjaya dijual sebanyak 5% berbanding jualan keseluruhannya.

Menurut Shamsor lagi, pelanggan dijangka akan yakin dengan teknologi hibrid yang ditawarkan pada Corolla Cross berkenaan kerana sistem elektrifikasinya diberikan perlindungan waranti komprehensif – termasuk bateri, inverter dan unit pengurusan kawalan kuasa – selama lapan tahun.

UMWT sasar 40% pembeli Corolla Cross di M’sia pilih varian Hybrid, jangka nilai jualan balik yang tinggi

Sekiranya bateri tersebut perlu diganti apabila habis waranti, buat masa sekarang ia dijual pada harga RM7,000, dan dijangka akan lebih murah dari masa ke masa.

Shamsor juga mengatakan bahawa UMWT menjangkakan Corolla Cross Hybrid ini akan memberikan nilai jualan balik yang tinggi dalam pasaran kereta terpakai. Beliau memberikan contoh bagaimana model hybrid terakhir yang dijual oleh syarikatnya sebelum ini iaitu Camry Hybrid, yang kini dijual dalam pasaran kereta terpakai dengan harga lebih tinggi berbanding varian petrol.

Toyota Corolla Cross Hybrid pasaran Malaysia ini menerima rangkaian kuasa hibrid elektrik Toyota generasi keempat. Ia terdiri dari enjin kitaran Atkinson 2ZR-FXE 1.8 liter empat silinder berkuasa 98 PS pada takat 5,200 rpm dan tork maksima 142 Nm pada takat 3,600 rpm, bersama motor elektrik berkuasa 72 PS dan tork maksima 163 Nm yang dijana oleh bateri nikel logam hidrat berkapasti 6.5 Ah.

Secara keseluruhan, sistem ini menghasilkan kuasa gabungan 122 PS bagi memacu roda hadapan menerusi kotak gear automatik E-CVT, tanpa menampilkan kelajuan maya yang ditampilkan pada model petrol penuh. Menurut Toyota, secara keseluruhan Corolla Cross Hybrid ini mampu mencapai penggunaan bahan api 23.3 km/l.

GALERI: Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid 2022 pasaran Malaysia

GALERI:Brosur Toyota Corolla Cross Hybrid pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required