Honda City RS e:HEV hanya terjual 5% dari jumlah lebih 22,000 unit keseluruhan City GN di Malaysia

Honda City RS e:HEV hanya terjual 5% dari jumlah lebih 22,000 unit keseluruhan City GN di Malaysia

Honda City generasi terkini (kod casis GN) dalam versi hibrid iaitu RS e:HEV merupakan City paling mahal pernah dijual pada pasaran Malaysia, dengan harga atas jalan RM105,950.45 termasuk pengecualian cukai SST sehingga 30 Jun 2022.

Ini pertama kali sebuah Honda City dijual pada harga melebihi RM100k di Malaysia dan ia sekitar RM16k lebih mahal berbanding varian tertinggi dijana enjin petrol sepenuhnya iaitu City V Sensing (RM90,212), dan hampir RM14k lebih mahal berbanding model generasi sebelumnya, City Sports Hybrid i-DCD (RM92,172).

Dengan harga yang membuatkan ramai memberikan komen “baik beli Civic” sebegini, agaknya laku ke tidak ia dalam pasaran Malaysia? Ketika pelancaran Honda City Hatchback hari ini, Honda Malaysia menyatakan bahawa mereka telah berjaya menjual sebanyak 22,000 unit sedan Honda City GN berkenaan, sejak ia dilancarkan pada Oktober tahun lalu. Dan dari jumlah keseluruhan tersebut, hanya 5% daripadanya adalah dari varian hibrid RS e:HEV.

Honda City RS e:HEV hanya terjual 5% dari jumlah lebih 22,000 unit keseluruhan City GN di Malaysia

Walau bagaimanapun ketika sidang media majlis berkenaan sebentar tadi, koordinator eksekutif Honda Malaysia, Yujiro Sugino menyatakan bahawa jumlah jualan bagi model sedan City RS e:HEV tersebut tidaklah dikategorikan sebagai teruk, malah ia sebenarnya selari dengan jangkaan oleh Honda Malaysia sendiri.

Honda City RS e:HEV ini bukan sahaja dijual jauh lebih mahal dari model petrol biasa, malah ia masih perlu berhadapan dengan pandangan skeptikal pelanggan di Malaysia yang masih meragui kematangan teknologi tersebut, walaupun Honda Malaysia sendiri telah memberikan waranti selama lapan-tahun tanpa had perbatuan untuk bateri lithium-ion yang dibekalkan.

Model ini juga sebenarnya agak lambat masuk ke pasaran – walaupun model petrol sudah mula dijual pada Oktober 2020, produksi versi hibrid ini terpaksa ditangguhkan di kilang Honda Malaysia di Melaka kesan dari Perintah Kawalan Pergerakan, dan jualannya hanya bermula pada Mac 2021. Jadi sehingga kini, City RS e:HEV baru sahaja mula dijual selama sembilan bulan, lima bulan kurang dari versi petrol biasa.

Honda City RS e:HEV hanya terjual 5% dari jumlah lebih 22,000 unit keseluruhan City GN di Malaysia

City RS e:HEV, ia menerima unit rangkaian kuasa hibird i-MMD (intelligent-Multi Mode Drive) yang terdiri dari enjin 1.5 liter i-VTEC kitaran-Atkinson berkuasa 98 PS dan tork maksima 127Nm. Ia digandingkan dengan dua motor elektrik iaitu unit motor generator (MGU) yang bertindak sebagai motor penghidup dan pengecas semula bateri hibrid, bersama satu lagi motor utama yang digelar sebagai Traction Motor.

Tiada kotak gear konvensional diberikan pada sistem i-MMD ini kerana kebanyakkan masa termasuk semasa mula bergerak, tayar hadapan dipacu oleh Traction Motor berkenaan yang menyediakan 109 PS dan tork maksima 253 Nm bermula dari 0 rpm, manakala enjin petrol hanya bertugas untuk mengecas bateri lithium-ion.

Namun ia masih diberikan transmisi kelajuan tunggal yang membolehkan enjin petrol memacu roda hadapan ketika cruising. Macam mana sebenarnya sistem i-MMD ini berfungsi? Anda boleh ketahuinya dalam artikel pandu uji kami terhadap City RS e:HEV versi sedan pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required