Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid dipanggil balik ekoran isu ECU – 3,421 unit terlibat untuk diprogram semula

Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid dipanggil balik ekoran isu ECU –  3,421 unit terlibat untuk diprogram semula

Daihatsu telah mengumumkan panggilan balik bagi Rocky e-Smart Hybrid, yang melibatkan isu unit kawalan untuk penjana kuasa hibrid elektrik-petrol. Pengeluar kereta Jepoun itu berkata kerosakan pada ECU terbabit mungkin menyebabkan “penjanaan kuasa yang tidak betul”.

Di mana enjin pembakaran dalaman boleh terhenti semasa kenderaan dipandu. Lampu ‘check engine’ pada panel instrumen akan menyala dan pecutan kenderaan akan dikurangkan. Jika kenderaan terus dipandu dengan enjin yang bermasalah, ia mungkin tidak berterusan lama kerana akan kehabisan kuasa bateri.

Penjana kuasa Rocky e-Smart Hybrid digerakkan sepenuhnya oleh motor elektrik 106 PS/170 Nm, sementara pembakaran dalaman 1.2 liter WA-VEX tiga-silinder pula bertindak sebagai generator (seperti range extender). Enjin ini mampu menghasilkan 82 PS dan 105 Nm tork.

Untuk menyelesaikan masalah ini, Daihatsu akan memprogramkan semula ECU pada semua kenderaan yang terlibat, dan pemilik SUV berkenaan akan dimaklumkan menerusi e-mail dan saluran komunikasi lain.

Menurut Daihatsu lagi, sebanyak 3,421 unit Rocky e-Smart Hybrid terlibat dengan panggilan semula ini, iaitu meliputi nombor casis dari A202S-0000061 hingga A202S-0004018. Unit ini dikeluarkan antara 1 November 2021 dan 3 Disember 2021.

Di pasaran Malaysia, Daihatsu Rocky dijelmakan sebagai Perodua Ativa, dan ia telah dilihat diuji di Malaysia sebelum Rocky e-Smart Hybrid sendiri diperkenalkan.

Perodua juga mendedahkan bahawa pihaknya turut membuat kajian pasaran untuk Ativa versi hibrid. Malah pada November lalu, CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad turut berkata, lebih banyak model hibrid turut akan didedahkan bila tiba masanya.

GALERI: Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required