Ford Ranger Raptor 2023 bakal didedahkan pada 22 Februari ini – akan dijana enjin 3.0L V6 Turbodiesel?

Ford Ranger Raptor 2023 bakal didedahkan pada 22 Februari ini – akan dijana enjin 3.0L V6 Turbodiesel?

Selepas model generasi baharu trak pikap Ford Ranger didedahkan pada November tahun lalu, kini tiba masa ia tampil dengan varian prestasinya – Ford mengesahkan bahawa Ranger Raptor 2023 akan didedahkan untuk peringkat global pada bulan ini! Pendedahan tersebut akan dibuat secara atas talian, dan anda boleh menyaksikannya secara langsung PAUTAN INI pada 22 Februari nanti.

Tiada sebarang perincian teknikal mahupun petunjuk rasmi berkenaan Ranger Raptor ini disebut oleh Ford, namun jenama Blue Oval tersebut menyifatkan bahawa Ranger Raptor 2023 tersebut “dibangunkan untuk peminat off-road,” dan ia telah “menerima kejuruteraan teknologi yang lebih pintar untuk mengawal komponen-komponen yang lebih lasak bagi mewujudkan Ranger Raptor paling canggih pernah dihasilkan.”

Awal bulan ini, unit prototaip ujian Ranger Raptor generasi baharu tersebut dilihat sedang diuji di Thailand. Walaupun mengenakan pelekat penyamaran, Ranger Raptor berkenaan jelas menerima pelindung badan plastik yang nampak lebih menonjol, bersama overfender yang lebih tebal serta pemijak sisi magnesium khas.

Ia juga dijangka akan menerima perincian lain kamera pemantau 360-darjah, pemantau titik buta, lampu kombinasi LED di belakang serta rim 20-inci sama seperti Ranger Wildtrak. Raptor merupakan varian model paling tinggi bagi Ranger, jadi boleh dijangkakan ia turut akan hadir dengan paparan instrumen digital dan ciri bantuan pemanduan lengkap.

Unit ujian Ford Ranger Raptor 2023 yang dilihat di Thailand

Untuk unit rangkaian kuasa, pelbagai spekulasi telah tersebar. Ada laporan mengatakan Ranger Raptor 2023 ini mungkin akan dijana oleh enjin diesel 2.0 liter dengan dua pengecas turbo seperti model sedia ada. Menurut eksekutif Ford pula, mereka boleh sahaja menyumbat enjin Coyote V8 5.0 liter dari Mustang kerana asas Ranger generasi baharu ini banyak dikongsi bersama SUV Ford Bronco.

Namun spekulasi yang paling relevan untuk Ranger Raptor ini mungkin ia akan menerima enjin 3.0 liter V6 turbodiesel. Ini kerana enjin tersebut sememangnya telah dipadankan pada varian Wildtrak untuk Ranger generasi baharu ini. Enjin berkenaan mungkin akan menerima talaan lebih berkuasa untuk Ranger Raptor kelak.

Apa pun, kita tunggu sahaja pendedahan Ford Ranger Raptor 2023 ini yang akan dibuat tidak sampai dua minggu dari sekarang. Tapi jangan lupa untuk terus bersama kami kerana Ford mungkin akan mendedahkan beberapa perincian kecil sebelum ia didedahkan sepenuhnya.

GALERI: Ford Ranger Wildtrak 2022

GALERI: Ford Ranger Sport 2022

GALERI: Ford Ranger XLT 2022

GALERI: Lakaran-lakaran rekaan Ford Ranger 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required