Yamaha Tenere 700 World Raid 2022 dapat suspensi lebih panjang, skrin TFT, tangki besar, ABS tiga mod

Yamaha Tenere 700 World Raid 2022 dapat suspensi lebih panjang, skrin TFT, tangki besar, ABS tiga mod

Kita sudah melihat Yamaha memperkenalkan beberapa versi Rally Edition untuk Tenere 700, yang menerima beberapa aksesori tambahan, tapi kini, mereka memperkenalkan pula Tenere 700 World Raid. Model ini akan dijual kepada umum dengan harga sekitar USD2,500 (RM10,000) lebih tinggi berbanding Tenere 700 biasa dan dibuat untuk mereka yang mahukan lebih prestasi serta kemampuan jarak jauh untuk motosikal dual purpose ini.

Dua tangki bahan api tambahan yang berkapasiti 23 liter diletakkan pada bahagian tepi motosikal ini, dan apabila ia digabungkan dengan tangki asal 16 liter, Yamaha memberitahu, Tenere World Raid boleh memberikan jarak perjalanan sehingga 500 km. Pengguna juga diberitahu supaya tidak risau dengan kesan kepada pengendalian kerana tangki ini diletakkan pada kedudukan yang rendah.

Tempat duduk pada model World Raid ini turut diubah menjadi lebih rata, supaya penunggang dapat melungsur ke depan dan belakang mengikut keadaan dengan lebih mudah. Tingginya sekarang adalah 890 mm dan penunggang juga disediakan dengan pemijak kaki lebih lebar untuk berdiri dengan lebih stabil.

Antara maklum balas yang kerap diterima berkenaan Tenere 700 adalah suspensi yang mudah bottomed out apabila dibelasah. Bagi mengatasinya, model World Raid ini telah dipertingkat dengan fork Kayaba 43 mm dengan jarak gerak 230 mm (+20 mm). Selain lebih panjang, bahagian dalam fork ini turut menggunakan komponen lebih ringan, boleh dilaras sepenuhnya dan mempunyai skru untuk membuang angin. Turut membantu peningkatan pengendalian adalah steering damper Ohlins boleh laras yang diberikan secara standard.

Suspensi belakang juga menerima peningkatan yang bersesuaian dan mempunyai jarak gerak lebih 20 mm berbanding monoshock pada model standard, dan dipadankan bersama linkage yang telah dinaik taraf. Unit ini juga boleh dilaras sepenuhnya mengikut kemahuan pengguna.

Panel meter LCD ringkas pada Tenere 700 kini telah diganti dengan unit TFT lima inci pada versi World Raid ini. Tema paparan pada skrin ini boleh diubah dalam beberapa mod dan ia juga boleh disambungkan kepada telefon bimbit melalui bluetooth dan aplikasi Yamaha MyRide. Berhampiran dengannya terdapat soket USB.

Yamaha Tenere 700 World Raid 2022 dapat suspensi lebih panjang, skrin TFT, tangki besar, ABS tiga mod

Cakera serta angkup Brembo pada model ini masih lagi sama, tetapi sistem ABS padanya telah dinaik taraf dengan kini menyediakan tiga pilihan mod. Mod 1 mengaktifkan ABS untuk roda hadapan dan belakang, Mod 2 untuk depan sahaja dan Mod 3 menutupnya secara terus. Bahagian lain yang dipertingkat adalah termasuk penghadang angin hadapan dan panel badan, pelindung enjin serta gril radiator.

Enjin tidak diusik, dan ia masih lagi menggunakan unit Crossplane CP2 dua silinder selari bersama padanan transmisi enam kelajuan, untuk menghasilkan kuasa 72.4 hp pada 9,000 rpm dan 68 Nm tork pada 6,500 rpm. Rim hadapan menggunakan unit 21 inci sementara di belakang terdapat rim 18 inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required