Toyota Voxy 2022 dilancarkan di Indonesia – RM163k, tujuh tempat duduk, enjin 2.0L Dynamic Force, CVT

Toyota Voxy 2022 dilancarkan di Indonesia – RM163k, tujuh tempat duduk, enjin 2.0L Dynamic Force, CVT

Selepas membuat kemunculan di Jepun awal tahun ini, kini ‘adik’ kepada Vellfire, iaitu Toyota Voxy dalam versi generasi keempat kini secara rasmi dilancarkan di pasaran Indonesia. Model berkenaan dibawa terus dari Jepun dan Toyota Astra Motor menawarkan Voxy hanya dalam satu varian iaitu 2.0 CVT.

Ia dijual pada harga 558.2 juta rupiah (RM162,987), menjadikan ia model ketiga paling mahal dalam barisan MPV Toyota yang ditawarkan di Indonesia selepas Alphard dan Vellfire, yang dijual pada harga lebih dari satu bilion rupiah. Walaupun ia sebuah MPV yang bersegi, Voxy generasi baharu ini turut diasaskan dari platform Toyota New Global Architecture (TNGA) sama seperti model-model sedan, hatchback mahupun SUV generasi baharu Toyota yang lain.

Secara spesifiknya, Voxy menerima platform TNGA untuk model segmen-C iaitu GA-C. Ia diberikan struktur badan yang dirombak semula bagi memberikan ruang dalaman lebih luas – khususnya pada bahagian tiang-C yang kini disusun lebih tegak berbanding model sebelumnya.

Toyota Voxy 2022 dilancarkan di Indonesia – RM163k, tujuh tempat duduk, enjin 2.0L Dynamic Force, CVT

Rombakan ini membolehkan Voxy diberikan ukuran antara tiang-C kiri dan kanan sejauh 1,295 mm, atau 75 mm lebih lebar dari versi generasi ketiga. Ia juga diberikan bumbung lebih tinggi dengan ukuran tinggi keseluruhan 1,405 mm, memberikan rasa kabin yang lebih terbuka, dakwa Toyota.

Sebagai model yang lebih sporty berbanding kembarnya iaitu Noah (hanya dijual di Jepun setakat ini), Voxy diberikan lampu nyalaan siang yang lebih nipis. Ia diberikan gril bampar hadapan yang sangat besar dan kelihatan seperti menjadi perumah kepada lampu hadapan utama LED.

MPV ini juga diberikan tiang-D yang digelapkan, bagi membuatkan ia kelihatan seperti sebahagian dari cermin tingkap sisi belakang dan bumbung yang terapung. Voxy turut diberikan lampu belakang yang berbeza dari Noah, dengan lensa jernih dan juga panel penghubung yang lebih tegak merentangi pintu tailgate belakang dalam kemasan perak.

Toyota Voxy 2022 dilancarkan di Indonesia – RM163k, tujuh tempat duduk, enjin 2.0L Dynamic Force, CVT

Pasaran Indonesia menerima Voxy dengan konfigurasi tujuh-tempat duduk, bersama kabin dengan tema warna gelap. Perincian standard lain yang dibekalkan termasuk cermin sisi elektrik dengan pemanas, pintu sisi gelangsar bantuan kuasa dengan akses tanpa sentuhan, pintu tailgate berkuasa, upholsteri fabrik dan perapi-perapi kulit.

Pemandu menerima paparan pelbagai info tujuh-inci dan paparan head-up. Manakala untuk sistem infotainmen, ia diberikan skrin sesentuh sembilan-inci pada papan pemuka dan juga skrin hiburan yang diletakkan pada bumbung untuk penumpang kabin belakang. Selain itu, Voxy pasaran Indonesia ini juga diberikan pengecas telefon pintar tanpa wayar, serta sistem penghawa dingin dua-zon bersama liang penghembus siling di belakang.

Model ini juga datang lengkap dengan sistem bantuan pemanduan keselamatan Toyota Safety Sense. Ia menampilkan sistem-sistem seperti Sistem Pra-Pelanggaran (brek kecemasan automatik), Bantuan Mengesan Lorong, Dynamic Radar Cruise Control, Lampu Tinggi Automatik, pemantau titik buta dan juga Brek Sokongan Parkir.

Sistem keselamatan lain yang turut diberikan termasuk brek parkir elektronik dengan fungsi Brake Hold, pemantau pandangan panaromik, cagak tempat duduk keselamatan kanak-kanak ISOFIX dan juga tujuh-beg udara. Sistem telemetik T Intouch juga dibekalkan, memberikan maklumat kepada pemilik berkenaan lokasi kenderaan, pengesan kenderaan yang dicuri, kemaskini status kenderaan, pengingat servis serta fungsi lain seperti geofencing, bantuan tepi jalan dan lain-lain.

Toyota Voxy 2.0 CVT 2022 pasaran Indonesia ini menerima unit rangkaian kuasa yang sama seperti versi JDM, iaitu enjin Dynamic Force M20A-FKS 2.0 liter berkuasa 170 PS dan tork maksima 202 Nm, digandingkan dengan kotak gear Direct-Shift CVT automatik untuk memacu roda hadapan.

Ia hanya datang dengan pilihan rim aloi 17-inci bersama tayar 205/55R17, dan ditawarkan dengan empat warna badan iaitu White Pearl, Glitter Black, Sparkling Black Pearl dan Metal Stream. Di Indonesia, Voxy perlu bersaing dengan Nissan Serena yang dijual dalam dua varian – bermula dengan X-Grade berharga 465.15 juta rupiah (RM135,969) dan Highway Star berharga 515 juta rupiah (RM150,541).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required