UMW Toyota Motor lantik Takashi Obata sebagai timbalan pengerusi baharu, gantikan Akio Takeyama

UMW Toyota Motor lantik Takashi Obata sebagai timbalan pengerusi baharu, gantikan Akio Takeyama

UMW Toyota Motor (UMWT) telah mengumumkan pelantikan Takashi Obata sebagai timbalan pengerusi baharu bermula 1 Februari 2022. Beliau menggantikan Akio Takeyama yang sebelum ini memegang jawatan yang sama lebih tujuh tahun.

Obata yang berpengalaman selama 30 tahun dalam Toyota Motor Corporation, menyelia jualan dan perancangan produk untuk pasaran global. Dengan UMWT, beliau komited untuk menyesuaikan diri dengan CASE (singkatan bagi Connected Cars, Autonomous driving, Shared and Electric) dan neutraliti karbon.

“Ini adalah keutamaan yang sedang diusahakan secara agresif oleh Toyota di peringkat global dan telah pun bermula di Malaysia dengan pelancaran Toyota Corolla Cross Hybrid baru-baru ini. Saya berbesar hati kerana diamanahkan tanggungjawab ini untuk mengemudi perniagaan ke arah itu.

“Saya amat berterima kasih kepada Akio Takeyama yang kerana meninggalkan legasi yang luar biasa semasa beliau bersama UMW Toyota Motor. Peranan ini sudah pasti mencabar tetapi saya yakin kita akan dapat mencapai lebih banyak lagi kejayaan pada tahun-tahun akan datang,” katanya.

UMW Toyota Motor lantik Takashi Obata sebagai timbalan pengerusi baharu, gantikan Akio Takeyama

Akio Takeyama (kanan) bersama Shawn Lee dalam Toyota Gazoo Racing Festival

Di bawah kepimpinan Takeyama, UMWT telah mencapai pelbagai kejayaan, termasuklah pelancaran kilang pembuatan di Bukit Raja, Klang (kini diiktiraf sebagai kilang Toyota yang memiliki kualiti dan produktiviti tertinggi di Asia), memperkenalkan Gazoo Racing (festival dan varian kereta), serta meletakkan jenama Toyota dalam carta jualan tertinggi kereta bukan-nasional.

“Saya sangat bertuah kerana diberi peluang untuk berkhidmat di Malaysia selama dua tempoh. Sepanjang dua tugasan saya di Malaysia selama 12 tahun, saya mempunyai dua frasa utama yang sentiasa saya ingat – ‘Dilahirkan Semula’ dan ‘Perubahan & Cabaran’. Masa saya di Malaysia dihabiskan untuk memperkenalkan model kereta yang lebih baik dan perkhidmatan pelanggan terbaik sambil terus menyumbang kepada industri automotif Malaysia,” kata Takeyama.

Tambah beliau lagi, “Tahun-tahun yang saya habiskan di negara ini benar-benar indah dan mengujakan, dipenuhi dengan begitu banyak peristiwa penting, cabaran dan pencapaian. Ini tidak mungkin berlaku tanpa sokongan padu daripada pasukan saya dan semua pihak berkepentingan kami.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required