McLaren Elva tiba di M’sia – 149 unit di peringkat global; 4.0L twin-turbo V8, 815 PS, harga dari RM8.1j

McLaren Elva tiba di M’sia – 149 unit di peringkat global; 4.0L twin-turbo V8, 815 PS, harga dari RM8.1j

McLaren Elva telah pun tiba di Malaysia dan kini dipamerkan di bilik pameran McLaren Kuala Lumpur, selepas varian tanpa cermin hadapan ini didedahkan di peringkat dunia pada Mei tahun lalu. Ketika pertama kali Elva diperkenalkan pada November 2019, pengeluar kereta British itu berkata hanya 399 unit sahaja yang akan dikeluarkan, tetapi angka tersebut diubah kepada 149 unit.

Hasilnya, Elva menjadi salah satu model paling eksklusif dalam McLaren Ultimate Series, kedua selepas Speedtail yang hanya dikeluarkan sebanyak 106 unit. Lain-lain model di dalam barisan Ultimate Series termasuklah P1 dan Senna, tetapi Elva lebih istimewa disebabkan ia speesters dan bersaing hebat dengan model yang setanding dengannya termasuk Ferrari Monza dan Aston Martin V12 Speedster.

Sebagai speedster, varian ini adalah tanpa cermin hadapan, bumbung, tingkap tepi mahu pun skrin cermin belakang, walau pun Elva ini tetap diberikan pilihan untuk memiliki cermin hadapan, tetapi McLaren berkata, varian ini bukan sekadar untuk pemilik yang mahukan cermin hadapan fizikal, tetapi untuk memastikan Elva boleh dipandu secara sah di jalanraya di negeri tertentu di Amerika Syarikat.

Varian cermin hadapan ini sebenarnya adalah 20 kg lebih berat berbanding Elva standard, yang mempunyai berat sekitar 1,269 kg. Pilihan lain termasuklah bilah pengelap cermin dengan penderia hujan, washer jet dan pelindung matahari atau sun visor yang ditawarkan bersama set cermin hadapan kaca yang dikelilingi gentian karbon.

Tidak seperti Elva tanpa cermin hadapan, Active Air Management System (AAMS) tidak lagi mempunyai keperluan untuk berfungsi. Saluran udara AAMS yang terletak pada bahagian hadapan kereta ini berfungsi untuk ‘menolak’ udara dari hadapan naik 120 darjah ke atas. Kemudian ia akan ditolak semula kebelakang dan akan melalui bahagian atas kepala dan bukannya tepat ke muka pemandu, atau secara teorinya satu kanopi maya terhasil dari lencongan aliran udara tersebut.

Kedua-dua versi Elva (sama ada dengan atau tanpa cermin hadapan) mempunyai aspek mekanikal yang sama. Ia dijana oleh enjin 4.0 4.0 liter biturbo V8 yang mampu menghasilkan 815 PS dan tork maksima 800 Nm, digandingkan dengan kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan. Ini membolehkan Elva memecut 0-100 km/j dalam masa tidak sampai tiga saat, serta catatan pecutan 0-200 km/j lebih laju dari McLaren Senna iaitu 6.7 saat.

Elva dijual pada harga asas bermula 1.425 juta British pounds (sekitar RM8.1 juta). Tetapi harga ini belum termasuk dengan pelbagai cukai yang dikenakan serta pilihan lain yang ditawarkan. Kalau mahukan cermin hadapan, juga dikenakan kos tambahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required