Suzuki Baleno 2022 dilancar di India — 1.2L DualJet dengan 90 PS, MT dan AMT; dari RM35k-RM53k

Suzuki Baleno 2022 dilancar di India — 1.2L DualJet dengan 90 PS, MT dan AMT; dari RM35k-RM53k

Maruti Suzuki telah melancarkan Suzuki Baleno serba baru untuk pasaran India, dengan harga bermula 635,000 rupees (RM35,371) bagi varian paling asas. Bagi varian paling tinggi pula, ia dijual pada harga 949,000 rupees (RM52,862). Di India, Baleno dipasarkan sebagai sebuah hatchback premium.

Baleno generasi kedua ini, sama seperti sebelumnya, dipasang oleh Suzuki Motor Gujarat — sebuah anak syarikat Suzuki Motor — di kilangnya bertempat di Ahmedabad, Gujarat. Walaupun Suzuki menggunakan jolokan “New Age Baleno” yang mencadangkan ia sebuah model serba baru, penawaran terkini ini sebenarnya lebih cenderung kepada facelift ketara dan berkongsi platform Heartect yang sama dengan model lama yang diperkenalkan pada 2015 — rekaannya bagaimanapun diberi banyak pembaharuan dengan panel badan dan kemaskini luaran.

Ukuran dimensi Baleno terbaru ini juga tidak banyak berbeza, dengan jarak antara roda yang sama 2,520 mm serta kelebaran 1,745 mm. Panjang keseluruhan kenderaan telah dikurangkan kepada 3,990 mm (-5 mm), sementara ketinggian kini 1,500 mm (-10 mm).

Suzuki Baleno 2022 dilancar di India — 1.2L DualJet dengan 90 PS, MT dan AMT; dari RM35k-RM53k

Dari segi rekaan, Baleno menerima rekaan depan baru yang lebih menarik, dengan gril lebih lebar berserta perincian dan bingkai krom. Lampu utama juga diberi sentuhan rekaan baru dengan tiga elemen lampu nyalaan siang LED. Bampar juga kini ada lampu kabus yang dihubungkan dengan bukaan udara bahagian bawah, dan bahagian bonet kini semakin rata.

Dari sisi, profil Baleno kekal tidak ketara perubahannya. Garis bahunya dipertajamkan lagi serta rim 16-inci dengan rekaan baru diberikan. Pilihan warna ada enam; Arctic White, Splendid Silver, Grandeur Grey, Nexa Blue, Opulent Red dan Luxe Beige.

Perubahan lebih ketara ada di belakang, kini dengan rekaan lampu bentuk C yang dilanjutkan ke tengah, disertai sekali dengan bahagian yang menempatkan kamera undur. Reflektornya juga dialih pada kedudukan lebih tinggi disebabkan rekaan bampar baru ini.

Suzuki Baleno 2022 dilancar di India — 1.2L DualJet dengan 90 PS, MT dan AMT; dari RM35k-RM53k

Di dalam, papan pemuka pula mengenakan rekaan serba baru yang nampak lebih moden. Rekaan tiga-lapisan seperti mengambil ilham S-Cross yang terbaru, dengan skrin sentuh sistem infotainmen — dalam tujuh atau sembilan inci — terletak di tengahnya. Corong udara kini lebih kecil dan terletak di bawah.

Skrin digital baru untuk sistem pendingin juga diberikan untuk Baleno baru ini, diletakkan di baris tengah yang berhubung dengan konsol tengah juga. Rekaan kluster instrumen dan roda stereng juga dipinjam dari S-Cross.

Baleno datang dalam empat varian — Sigma, Delta, Zeta dan Alpha — dan semuanya dengan gear manual lima-kelajuan. Tiga varian terakhir itu bagaimanapun turut ditawarkan dalam transmisi AMT lima-kelajuan.

Suzuki Baleno 2022 dilancar di India — 1.2L DualJet dengan 90 PS, MT dan AMT; dari RM35k-RM53k

Enjin pula menggunakan unit K12N Dualjet 1.2 liter NA empat-silinder yang menghasilkan 90 PS (89 hp) pada 6,000 rpm dan 113 Nm tork pada 4,400 rpm. Kadar penggunaan minyaknya didakwa 22.35 km/l bagi manual dan 22.94 bagi AMT.

Varian Sigma yang paling asas antaranya datang dengan rim besi 15-inci, lampu utama projektor halogen, lampu belakang LED, tingkap kuasa, pengunci sentral dan sistem tanpa kunci, pendingin hawa automatik, paparan multi-info asas, sensor parking undur, ABS dengan EBD, dua beg udara dan ISOFIX.

Delta pula ada tambahan pelitup rim, kemasan krom pada gril, pemegang pintu warna badan dan cermin sisi berkuasa (dengan lampu isyarat), sistem infotainmen SmartPlay Studio, kawalan audio pada stereng, sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, empat pembesar suara, penggera dan ESP dengan bantuan mula mendaki (AMT sahaja).

Suzuki Baleno 2022 dilancar di India — 1.2L DualJet dengan 90 PS, MT dan AMT; dari RM35k-RM53k

Zeta pula kelengkapannya lebih komprehensif. Ini melibatkan tambahan antaranya lampu utama LED automatik, rim aloi 16-inci, perincian kemasan krom di luar dan pemegang pintu, corong pendingin hawa belakang dan slot pengecas, penghidup enjin tanpa kunci, MID berwarna, pengilap cermin belakang, larasan stereng atas-bawah dan teleskopik dan perehat lengan.

Alpha pula menerima tambahan khas seperi kaca potongan UV, DRL LED, lampu kabus, head-up display, kawalan melayar, cermin pandang belakang anti-silau, sistem infotainmen SmartPlay Pro+ sembilan-inci dengan sistem bunyi Arkamys, stereng balutan kulit, kamera 360-darjah dan ESP. Pesaing Baleno dalam pasaran India termasuk Hyundai i20, Honda Jazz, Volkswagen Polo, Tata Altroz dan Toyota Glanza akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required