Ford Everest 2023 diperkenal dalam tiga versi, empat enjin termasuk V6 3.0L diesel turbo, 7-tempat duduk

Ford Everest 2023 diperkenal dalam tiga versi, empat enjin termasuk V6 3.0L diesel turbo, 7-tempat duduk

Satu minggu selepas memperkenalkan pikap Raptor generasi kedua, Ford kini mendedahkan pula Everest serba baru. Apabila mula dijual nanti, SUV generasi ketiga ini akan ditawarkan dalam tiga gred iaitu Sport, Titanium+ dan Platinum, dan daripadanya, pelbagai lagi varian akan dikeluarkan.

Seperti yang pernah dilihat dalam teaser, SUV tujuh tempat duduk ini menampilkan lampu utama dengan pencahayaan berbentuk C ala Maverick seperti Raptor, tetapi dengan gril yang lebih konvensional serta logo Ford biasa di bahagian tengah. Jarak roda kiri dan kanan yang lebih lebar kini menjadikan ia nampak lebih tegap atas jalan raya.

Semasa pelancaran, empat enjin diperkenalkan untuk Everest baru ini, dengan tiga daripadanya adalah diesel. Satu daripada tiga enjin diesel ini adalah baru bagi Everest, iaitu unit V6 3.0L turbo, tetapi jumlah kuasanya masih belum diberitahu.

Dua lagi enjin diesel adalah unit empat silinder 2.0L Single Turbo dan Bi-Turbo seperti yang pernah digunakan sebelum ini, sementara enjin petrol pula adalah unit 2.3L EcoBoost. Bagi enjin petrol ini, ia hanya akan ditawarkan kepada pasaran tertentu sahaja bermula tahun 2023. Untuk transmisi, SUV ini datang dengan pilihan unit automatik enam kelajuan atau automatik 10 kelajuan SelectShift 10R80.

Jarak roda antara depan dan belakang Everest baru ini juga adalah lebih panjang, manakala jarak roda antara kiri dan kanan yang 50 mm lebih lebar membantu menghasilkan kawalan yang lebih baik atas jalan. Turut membantu kualiti pemanduannya (atas jalan biasa dan offroad) adalah tetapan suspensi yang ditala semula.

Melalui Everest baru ini, pembeli boleh memilih dua sistem 4WD, iaitu yang mempunyai transfer case elektrik dua kelajuan shift-on-the-fly (juga dikenali sebagai part-time 4WD), atau yang menggunakan transfer case elektromekanikal kawalan elektronik dua kelajuan (EMTC) dengan mod pemanduan. Bagi pasaran tertentu, Everest juga akan ditawarkan dalam versi pacuan dua roda.

Ford Everest 2023 diperkenal dalam tiga versi, empat enjin termasuk V6 3.0L diesel turbo, 7-tempat duduk

Dengan hanya menekan satu butang sahaja, pemandu boleh melihat penunjuk sistem pacuan serta pengunci differential, sudut stereng dan panduan, serta sudut condong dan senget melalui skrin offroad khas. Kamera hadapan menyediakan pandangan keadaan jalan, dengan garis panduan ramalan untuk membantu pemandu mengatasi halangan.

Meskipun mempunyai binaan sebuah SUV, kemampuan teknikal Everest masih lagi tinggi, di mana ia boleh meredah air sehingga 800 mm dan menunda treler sehingga 3,500 kg. Untuk ciri menunda ini, mod khas telah ditala untuk memastikan penukaran gear serta penyampaian kuasa yang lebih sesuai apabila menarik barang di belakang. Di atas bumbung, rel baru membolehkan Everest membawa barang statik sehingga 350 kg dan beban dinamik 100 kg.

Menurut Ford, mereka telah menghabiskan banyak masa untuk membangunkan bahagian dalam Everest baru ini, terutamanya untuk fungsi dan rasa, dengan mengambil inspirasi daripada rumah moden, seterusnya memperkenalkan bahan yang lebih baik, kemasan premium serta lampu suasana di dalam kabin. Perhatian juga diberi untuk menjadikan keadaan di dalam lebih senyap.

Sebagai tambahan bahagian dalam Everest ini juga mendapat teknologi canggih baru yang termasuk skrin sesentuh resolusi tinggi di bahagian tengah – 10.1 inci atau 12 inci. Panel instrumen juga menggunakan unit digital, 8.0 inci atau 12.4 inci, bergantung kepada varian. Bagi sistem infotainmen, Everest dilengkapi dengan sistem Sync 4, yang tersedia dengan kawalan suara.

Model varian lebih tinggi akan dilengkapi dengan sistem pengecasan tanpa wayar, penukar gear dibalut kulit serta brek parkir elektronik. Bergantung kepada varian juga, tempat duduk boleh datang dengan jenis manual atau kawalan elektronik 10 arah dengan fungsi memori bagi pemandu dan lapan arah bagi penumpang hadapan.

Berkenaan tempat duduk, baris kedua boleh dilipat 60:40 manakala baris ketiga boleh dilipat 50:50 dengan hanya menekan satu butang sahaja (bagi model spesifikasi tinggi). Ford memberitahu, akses kepada tempat duduk baris ketiga juga adalah lebih mudah kerana tempat duduk baris kedua boleh dilungsur lebih jauh ke hadapan. Pada bahagian keselamatan, Everest datang dengan sembilan beg udara, termasuk satu yang baru adalah di bahagian antara pemandu dan penumpang hadapan.

GALERI: Ford Everest Sport 2023

GALERI: Ford Everest Titanium 2023

GALERI: Ford Everest Platinum 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required