Honda & Sony tandatangan MoU – akan tubuh syarikat baharu, bangunkan kereta elektrik, dijual pada 2025

Honda & Sony tandatangan MoU – akan tubuh syarikat baharu, bangunkan kereta elektrik, dijual pada 2025

Sony Vision-S 01

Syarikat automotif Jepun, Honda dan juga jenama barangan elektrik dan elektronik yang terkenal dengan peranti-peranti ikonik seperti Playstation dan Walkman iaitu Sony telah pun menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) yang bakal menyaksikan kedua-dua entiti berkenaan bekerjasama untuk menghasilkan “kenderaan elektrik bateri dengan nilai tinggi” serta mengkomersilkan kenderaan-kenderaan elektrik tersebut.

“Pakatan strategik” ini disasarkan untuk mewujudkan era baharu dalam mobiliti dan servis mobiliti, dan kedua-dua syarikat ini akan meneruskannya dengan rundingan kearah melaksanakan pelbagai perjanjian yang akan dimuktamadkan, termasuk perjanjian pembangunan bersama dan perjanjian kerjasama, dengan matlamat untuk menubuhkan syarikat baharu dalam tahun ini. Produk yang akan dihasilkan oleh syarikat baharu tersebut disasarkan akan mula dijual pada 2025.

Sebelum ini Sony telah menghasilkan prototaip sedan elektrik (Vision-S 01) dan SUV tujuh-tempat duduk (Vision-S 02), kedua-duanya menampilkan teknologi pemanduan autonomi Tahap 2+, yang menunjukkan bahawa mereka sudahpun mempunyai teknologi-teknologi berkenaan. Januari lalu Sony dilaporkan sedang mencari rakan kerjasama, dan ia nampaknya sudah selesai dengan MoU yang ditandatangani bersama Honda ini.

Honda & Sony tandatangan MoU – akan tubuh syarikat baharu, bangunkan kereta elektrik, dijual pada 2025

Sony Vision-S 02

Pakatan ini mensasarkan untuk menggabungkan kebolehan Honda dalam pembangunan mobiliti, teknologi pembuatan badan kenderaan serta pengalaman dalam pengurusan servis selepas jualan, bersama kepakaran Sony dalam pembangunan dan aplikasi teknologi mengimej, menderia, telekomunikasi, jaringan dan hiburan.

Syarikat kerjasama baharu ini dijangka akan merangka, mereka bentuk, membangunkan dan menjual kenderaan-kenderaan elektrik (EV), tetapi tidak akan memiliki dan mengoperasikan fasiliti pembuatan di mana dalam aspek ini ia menjadi tanggungjawab Honda sebagai pembuat kenderaan. Dijangkakan bahawa platform servis mobiliti akan dibangunkan oleh Sony untuk syarikat kerjasama ini.

“Tujuan Sony adalah untuk ‘mengisi dunia dengan emosi menerusi kuasa kreativiti dan teknologi’. Menerusi pakatan bersama dengan Honda ini, di mana ia telah menghimpunkan pengalaman dan pencapaian global yang luas dalam industri automobil selama bertahun-tahun dan terus membuat kemajuan revolusioner dalam bidang ini, kami berhasrat untuk membina visi kami untuk ‘menjadikan ruang mobiliti sebagai ruang emosi,’ dan menyumbang kepada evolusi mobiliti tertumpu pada keselamatan, hiburan dan kebolehsuaian,” kata Kenichiro Yoshida, wakil pegawai eksekutif koporat, pengerusi, presiden dan CEO Sony Group.

Honda & Sony tandatangan MoU – akan tubuh syarikat baharu, bangunkan kereta elektrik, dijual pada 2025

“Syarikat baharu ini akan mensasarkan untuk berdiri di barisan hadapan dalam inovasi, evolusi dan pengembangan mobiliti di seluruh dunia, dengan mengambil pendekatan yang luas dan bercita-cita tinggi untuk mencipta nilai yang melebihi jangkaan dan imaginasi pelanggan. Kami akan berbuat demikian dengan memanfaatkan teknologi termaju dan pengetahuan Honda berhubung dengan alam sekitar dan keselamatan, sambil menyelaraskan aset teknologi kedua-dua syarikat,” kata Toshihiro Mibe, pengarah, presiden, wakil pegawai eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda.

“Walaupun Sony dan Honda merupakan syarikat yang berkongsi banyak sejarah dan budaya yang sama, bahagian kami dalam kepakaran teknologi adalah sangat berbeza. Oleh itu, saya percaya pakatan ini akan membawa bersama kekuatan dari kedua-dua syarikat menawarkan kemungkinan yang besar untuk mobiliti masa hadapan,” tambahnya lagi.

Sony telah mendedahkan sedan Vision-S 01 di CES 2020. Prototaip tersebut telah dibina oleh Magna Steyr di Austria dan telah pun membuat ujian jalan raya di Eropah. Manakala untuk SUV Vision-S 02 pula telah didedahkan pada CES 2022 yang berlangsung pada Januari lalu.

GALERI: Sony Vision-S 01

GALERI: Sony Vision-S 02

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required