Mazda CX-60 – SUV PHEV mewah, 327 PS/500Nm; versi 6-silinder sebaris RWD menyusul selepas ini

Mazda CX-60 – SUV PHEV mewah, 327 PS/500Nm; versi 6-silinder sebaris RWD menyusul selepas ini

Selepas imejnya bocor hujung tahun lalu, dan beberapa teaser rasmi disiarkan, kini SUV yang benar-benar premium dari Mazda iaitu CX-60 secara rasminya didedahkan di Eropah sebagai kemunculan sulungnya bagi peringkat global. ‘Premium’ yang dimaksudkan adalah benar-benar premium – SUV besar dengan platform enjin hadapan yang diletakkan secara menegak untuk memacu roda belakang ini dihasilkan untuk berhadapan terus dengan saingan-saingan sekelasnya dari pengeluar premium seperti BMW, Mercedes-Benz, Lexus dan Volvo.

Secara spesifiknya, CX-60 dibina berasaskan platform baharu Mazda yang digelar Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture. Ia adalah sebahagian dari kumpulan Large Product yang telah diumumkan oleh Mazda sebelum ini, dan ia akan diikuti dengan model CX-70, CX-80 dan CX-90 selepas ini.

Dari segi saiz, CX-60 menampilkan dimensi 4,745 mm panjang, 1,890 mm lebar, 1,680 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,870 mm. Untuk mudah anda membayangkan saiznya, model ini adalah 195 mm lebih panjang, 50 mm lebih lebar serta jarak roda 170 mm lebih jauh berbanding Mazda CX-5.

Mazda CX-60 – SUV PHEV mewah, 327 PS/500Nm; versi 6-silinder sebaris RWD menyusul selepas ini

Untuk permulaan, CX-60 tampil sebagai model pertama Mazda yang menerima unit rangkaian kuasa plug-in hybrid yang digelar e-SkyActiv PHEV. Sistem berkenaan menampilkan enjin SkyActiv-G 2.5 liter empat silinder tanpa turbo, dengan suntikan bahan api terus bagi menjana 192 PS (189 hp) dan tork maksima 261 Nm.

Ia digandingkan dengan motor elektrik berkuasa 135 PS (134 hp/100 kW) dan tork maksima 250 Nm yang diletakkan diantara enjin petrol dan juga kotak gear lapan-kelajuan automatik. Walaupun secara asasnya ia menampilkan konfigurasi enjin hadapan pacuan belakang, sistem transmisi berkenaan digandingkan dengan syaf untuk menghantar tork ke gandar hadapan bagi mewujudkan sistem pacuan semua roda Mazda i-Activ.

Menurut Mazda, secara keseluruhan unit rangkaian kuasa PHEV pada CX-60 ini menghasilkan kuasa 327 PS (323 hp/241 kW) dan tork maksima 500 Nm, menjadikan CX-60 sebagai kereta produksi Mazda paling berkuasa pernah dihasilkan, lebih berkuasa dari kereta sport Mazda RX-7 atau RX-8 sebelum ini dalam keadaan standard produksi.

Ini membolehkan SUV besar tersebut memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 5.8 saat dengan kelajuan maksima dihadkan kepada 200 km/j. Manakala untuk penggunaan bahan api, ia mampu mencapai kadar serendah 1.5 liter untuk 100 km, dan kadar emisi CO2 pula adalah 33 g/km.

Motor elektrik pada CX-60 PHEV ini menerima kuasa dari bateri lithium-ion 355-volt dengan kapasiti 17.8-kWj. Dengan satu cas penuh, bateri tersebut mampu menggerakkan SUV ini dengan hanya kuasa elektrik sepenuhnya dalam jarak 63 km dengan kelajuan 100 km/j atau kurang.

Mazda menyatakan dengan pengecas AC biasa, bateri berkenaan boleh dicas dari sifar hingga penuh dalam masa empat jam. Untuk memandu dengan kuasa elektrik sepenuhnya, pemandu boleh memilih mod pemanduan EV menerusi Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive). Mod EV ini hanya khas diberikan pada model PHEV, manakala mod lain seperti Normal, Sport, Off-Road dan Towing turut akan ditampilkan pada varian lain kelak.

Selepas ini, CX-60 turut akan ditawarkan dengan enjin-enjin pembakaran dalaman lain. Ia termasuk dua enjin pilihan enjin enam-silinder dalam versi petrol dan turbodiesel. Bagi enjin petrol, ia adalah unit e-SkyActiv X 3.0 liter yang menggunakan teknologi Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI), manakala untuk turbodiesel pula ia dijana enjin Skyactiv-D 3.3 liter.

Mazda CX-60 – SUV PHEV mewah, 327 PS/500Nm; versi 6-silinder sebaris RWD menyusul selepas ini

Kedua-dua pilihan enjin enam-silinder ini turut digandingkan dengan sistem hibrid ringkas 48-volt Mazda yang digelar M Hybrid Boost, dan kedua-duanya mungkin hanya akan tampil dengan pilihan pacuan roda belakang sepenuhnya sahaja.

Dengan konfigurasi enjin hadapan pacuan belakang ini membolehkan CX-60 menerima sistem suspensi double wishbone di hadapan, dengan suspensi bebas jenis multi link di belakang. Ia juga diberikan sistem Kinematic Posture Control (KPC) seperti MX-5, iaitu sistem yang mengggunakan brek bagi mengurangkan daya olengan badan serta memberikan karekter lebih tajam ketika masuk ke selekoh.

Dengan konfigurasi mekanikal tersebut juga menjadikan rekaan CX-60 ini tampil dengan bahagian muncung yang lebih panjang, sama seperti model-model pacuan belakang lain. Ia masih menggunakan falsafah rekaan Kodo tetapi dalam versi terkini yang menyerlahkan konsep “Noble Toughness”.

Sekali imbas, muka CX-60 ini dilihat sama seperti model-model Mazda yang lain, tetapi ia sebenarnya diberikan lampu hadapan yang lebih kecil bersama jalur LED berbentuk-L bina dalam, yang kelihatan seperti bersambung dengan bar lampu pada gril.

Mazda CX-60 – SUV PHEV mewah, 327 PS/500Nm; versi 6-silinder sebaris RWD menyusul selepas ini

Bahagian sisi SUV ini juga diberikan permukaan yang bersih tanpa garis-garis tegak, tetapi diberikan aliran yang lebih lembut seperti kaligrafi Jepun, sama seperti pada Mazda 3. Manakala di belakang, ia tampil dengan lampu melintang yang direka nipis, bersama empat tip ekzos yang diserlahkan pada bampar.

CX-60 hadir dengan pilihan rim bermula dari diameter 18-inci sehingga 20-inci. Untuk warna badan, ia hadir dengan pilihan rona Rhodium White sebagai satu lagi warna signatur Mazda selain Soul Red Crystal dan Machine Grey. Warna lain yang boleh dipilih termasuk Jet Black, Deep Crystal Blue, Sonic Silver, Platinum Quartz dan Arctic White.

Kita dah lihat bagaimana tahap premium bahagian dalaman Mazda untuk model-model ‘biasa’ mereka seperti Mazda 3 dan lain-lain. Namun bagi CX-60, tahap premium berkenaan naik satu lagi anak tangga. Ia menampilkan penggunaan material dan tekstur seperti kayu maple, kulit Nappa, tekstil Jepun, perincian-perincian krom dan juga jahitan halus pada panel instrumen.

Namun kombinasi-kombinasi berkenaan masih terpulang pada varian kemasan yang dipilih oleh pelanggan, iaitu varian asas Prime-Line, varian pertengahan Exclusive Line, serta dua varian tertinggi iaitu Takumi dan Homura.

Mazda CX-60 – SUV PHEV mewah, 327 PS/500Nm; versi 6-silinder sebaris RWD menyusul selepas ini

Papan pemuka SUV ini direka ringkas dengan bentangan melintang dan berlapis, menampilkan skrin infotainmen 12.3-inci yang berdiri sendiri di tengah. Pemandu pula diberikan paparan instrumen digital TFT-LCD berwarna dengan paparan head-up yang memaparkan maklumat dalam saiz tiga kali lebih besar dari HUD pada CX-30.

Bagi sistem infotainmen, model ini menerima sistem Mazda Connect dengan hubungan Android Auto dan Apple CarPlay. Ia turut diberikan sistem pendingin hawa tiga-zon dengan liang penghembus kabin belakang, pemanas untuk semua tempat duduk, sistem telematik dengan aplikasi MyMazda, serta sistem bunyi Mazda Harmonic Acoustic yang dipertingkat, bersama ciri opsyen 12-pembesar suara dari Bose.

Kabin CX-60 ini menampilkan sistem yang digelar sebagai Driver Personalisation System yang datang dengan tiga fungsi. Fungsi pertama adalah larasan automatik kedudukan pemandu yang menggunakan kamera bagi mengesan posisi mata pemandu serta input berkenaan ketinggian pemandu bagi membuat jangkaan terhadap saiz fizikal mereka. Dengan input-input ini, sistem tersebut akan membuat larasan tempat duduk, roda stereng, HUD, dan juga cermin sisi bagi disesuaikan dengan posisi mata pemandu.

Yang kedua adalah restorasi tetapan automatik yang menggunakan sistem pengenalan muka dan data dari lebih 250 larasan serta tetapan yang telah disimpan dalam kenderaan – termasuk posisi pemanduan, audio dan juga pendingin hawa. Sistem ini akan mengembalikan semula tetapan untuk setiap individu setiap kali pemandu bertukar. Fungsi ini boleh menyimpan tetapan untuk enam orang, dan juga pelawat.

Ia juga tampil dengan fungsi bantuan masuk/keluar seakan sistem pada model-model Mercedes-Benz dan Lexus, bagi memudahkan pemandu masuk atau keluar dari ‘kokpit’ dengan menggelangsarkan tempat duduk dan roda stereng ke belakang.

Bagi aspek keselamatan pula, perincian unik yang ada pada CX-60 ini adalah sistem See-Through View. Ia menggunakan empat kamera untuk beroperasi, dan bukan sahaja memberikan pandangan 360-darjah disekeliling kereta, malah ia turut memaparkan imej seolah-olah pandangan pemandu boleh ‘tembus’ bagi melihat sudut hadapan dan belakang kereta dari posisi duduk mereka.

Mazda CX-60 – SUV PHEV mewah, 327 PS/500Nm; versi 6-silinder sebaris RWD menyusul selepas ini

Selain itu, ia menerima sistem Kawalan Menurun Bukit (HDC), i-Adaptive Cruise Control (i-ACC) yang kini boleh mengehadkan kelajuan berdasarkan input dari Pengenal Tanda Trafik (TSR), dan Amaran Keluar Kenderaan (menggunakan pemantau titik buta dan amaran lintasan trafik belakang) bagi memberikan amaran kepada penumpang ketika keluar dari kereta sekiranya terdapat kereta lain menghampiri.

Sistem bantuan pemanduan i-Activsense pada CX-60 ini menampilkan fungsi seperti Advanced Smart City Brake Assist (Advanced SCBS) dengan pengesan pejalan kaki dan penunggang basikal serta fungsi dipersimpangan, Rear Emergency Brake Assist (SBS-R) dengan pengesan pejalan kaki, Bantuan Kekal Lorong dengan Bantuan Stereng (ELK) serta Pengesan Mengantuk (DAA).

Menurut Mazda, tempat duduk pada CX-60 ini adalah hasil pembangunan lanjutan tempat duduk yang digunakan pada model-model sedia adanya yang lain, di mana ia telah direka bagi memberikan sokongan pada bahagian pelvis dengan betul bagi memastikan mobiliti pada spina.

Apa yang berbeza, tempat duduk pada model lebih besar ini diberikan sokongan terhadap titik fulkrum pada badan ketika pemandu memutarkan roda stereng, pedal pendikit dan brek, mewujudkan struktur yang Mazda sifatkan sebagai “menyokong percubaan bawah sedar pemandu untuk mengekalkan keseimbangan sebagai tindak balas kepada daya-G dari semua arah.”

Mazda CX-60 – SUV PHEV mewah, 327 PS/500Nm; versi 6-silinder sebaris RWD menyusul selepas ini

Dengan saiz yang besar, secara tidak langsung memberikan kabin yang luas pada CX-60 ini. Ia menampilkan ruang bahu 1,504 mm pada tempat duduk hadapan (44 mm lebih dari CX-5), dan 1,441 mm pada tempat duduk belakang (50 mm lebih dari CX-5). Walau bagaimanapun, CX-60 hanya menampilkan dua baris tempat duduk. Konfigurasi tiga baris tempat duduk hanya akan diberikan pada model CX-80 dan CX-90 akan datang, tetapi ia masih hanya ditawarkan pada pasaran tertentu.

Tanpa sebarang tempat duduk pada bahagian but, CX-60 menampilkan ruang kargo dengan kapasiti 570 liter. Jika tidak cukup, tempat duduk baris kedua boleh dilipat bagi memberikan ruang keseluruhan 1,148 liter. Pintu tailgate juga memberikan bukaan yang luas dengan lebar 1,082 mm (35 mm lebih lebar dari CX-5) dan bukaan tinggi 758 mm bagi memudahkan anda memuatkan barang-barang yang besar.

Bahagian but belakang ini juga diberikan oulet kuasa DC 12-volt (outlet opsyenal 1.5 kW AC untuk model PHEV), serta pintu tailgate berkuasa dengan bukaan tanpa sentuhan yang ditawarkan sebagai ciri opysen.

Mazda CX-60 akan mula dijual di Eropah tahun ini, dan pada 2023, Mazda akan melancarkan versi lebih besar dengan tiga baris tempat duduk seperti CX-80. Syarikat dari Hiroshima itu juga merancang untuk melancarkan lima model baharu yang tampil dengan unit rangkaian kuasa elektrifikasi menggunakan platfom ini bagi tempoh tiga tahun akan datang. Selepas 2025, Mazda akan memperkenalkan platform Skyactiv EV Scalable Architecture yang akan menjadi asas kepada pelbagai kereta elektrik dalam pelbagai saiz.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required