PACE 2022: Land Rover Defender 90 dipamer di SCCC – versi tiga-pintu yang bakal dilancarkan di Malaysia

PACE 2022: Land Rover Defender 90 dipamer di SCCC – versi tiga-pintu yang bakal dilancarkan di Malaysia

Land Rover Defender L663 2021 generasi baharu telah pun dilancarkan di pasaran Malaysia pada hujung Oktober tahun lalu. Ketika itu, ia ditawarkan dengan model Defender 110 iaitu versi lima-pintu dan jarak roda panjang. Dan model yang diperkenalkan ialah dengan konfigurasi lima-tempat duduk dan tujuh-tempat duduk.

Walau bagaimana pun, mengambil kesempatan sempena acara Premium Auto Car Expo (PACE) anjuran paultan.org bagi edisi tahun 2022 yang sedang berlangsung di Setia City Convention Centre (SACC) selama dua hari ini, Land Rover telah menampilkan model Defender 90 yang diletakkan dalam kotak berskala besar dan kalau pengunjung PACE 2022 mahu melihatnya, kenalah intai dari lubang yang disediakan. Ala-ala iklan acah (teaser) gitu. Bagaikan memberi bayangan bahawa Defender 90 tiga-pintu dengan jarak roda pendek ini akan dilancarkan di pasaran kita tidak lama lagi.

Sebelum ini, Jaguar Land Rover (JLR) Malaysia pernah berkata, spesifikasi mekanikal untuk barisan Defender adalah sama. Defender 90 juga berkongsi enjin yang sama dengan model Defender 110 yang diberikan dua pilihan penjana kuasa – 2.0L Ingenium empat-silinder dan 3.0L MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) enam-silinder. Untuk enjin 2.0L, ia mampu memberikan kuasa sehingga 300 PS pada 5,500 rpm dan tork 400 Nm pada 1,500 hingga 4,500 rpm. Ia mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam 8.1 saat.

Manakala enjin 3.0L MHEV pula, ia menampilkan twin-scroll turbocharge dan supercharge 48-volt yang berkemampuan menghamburkan kuasa yang lebih padu sehingga 400 PS dan tork 500 Nm. dari 2,000 hingga 5,000 rpm. Sekali gus membolehkannya memecut dari 0-100 km/j dalam 6.1 saat. Kedua-dua varian dipadankan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan dengan transfer-case dua-kelajuan yang menyalurkan pacuan ke semua roda. Kelajuan maksimum yang boleh dicapai oleh kedua-dua model juga sama iaitu 191 km/j.

PACE 2022: Land Rover Defender 90 dipamer di SCCC – versi tiga-pintu yang bakal dilancarkan di Malaysia

Bagi dimensi, Defender 90 ini berukuran 1,974 mm tinggi, 4,323 mm panjang, 2,105 mm lebar dan jarak roda 2,587 mm. Kalau ikut pasaran antarabangsa, Defender 90 hadir dalam lima varian iaitu model asas, S, SE, HSE dan juga X. Cuma untuk pasaran Malaysia, belum diketahui varian mana yang bakal dibawa masuk.

Tetapi kalau ikutkan unit yang dipertontonkan di SACC ini, daripada segi luarannya, ia agak mirip dengan varian X, di mana ia menampilkan roda aloi lima-jejari Style 5098 20-inci dalam kemasan Dark Satin Grey. Selain itu, kelihatan kemasan kontras hitam pada bahagian bumbungnya, serta roda simpanan bersaiz penuh.

Bagi varian X, ciri yang diberikan termasuklah suspensi udara kawalan elektronik dengan Adaptive Dynamic dan Terrain Response 2.

Kemasan dalaman untuk Defender X ini pula menampilkan lampu kabin premium bersama palang ‘cross-bar’ kemasan powder coat kelabu gelap, upholsteri kulit Windsor bersama tekstil premium steel-cut, serta tempat duduk hadapan larasan elektrik berkuasa 14-hala bersama fungsi penyejuk, pemanas dan memori serta perehat kepala larasan empat-hala.

Itu sahaja yang boleh dikongsikan setakat ini. Jadi, jika anda ada masa lapang, jangan lupa kunjungi PACE 2022 yang berlangsung selama dua hari (19-20 Mac) dari jam 9 pagi hingga 7 malam bertempat di SCCC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required